Tytułowa teza wynika z niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, który stwierdził nieważność części uchwały Rady Gminy w sprawie zaliczenia dróg na terenie gminy do dróg publicznych kategorii gminnej oraz ustalenia ich przebiegu. Dlaczego?
W omawianej sprawie przed podjęciem uchwały prowadzono uzgodnienia w sprawie nieodpłatnego przekazania tych działek przez właściciela na rzecz Gminy. Właściciel działek poinformował Wójta Gminy, że przychyla się do części wniosku i proponuje nieodpłatne przekazanie kilku działek w trybie art. 39 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, natomiast pozostała część została zakwalifikowana do wniesienia aportem do innej spółki, w związku z tym ich zbycie nie było możliwe.
Z wyjaśnień Wójta Gminy zawartych w kierowanym do właściciela działek piśmie wynikało, że wobec przedłużającej się procedury przejęcia działek oraz braku możliwości przejęcia pozostałych działek wskazywał na niemożność przekształcenia statusu dróg na drogi publiczne, jednak z uwagi na stanowisko właściciela działek, że w przypadku przejazdów kolejowych kwestia własności nieruchomości niej jest kluczowa, zdecydowano o przedstawieniu Radzie Gminy uchwały o przekwalifikowaniu dróg wewnętrznych.
Sąd podkreślił, że przepis art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych stanowi, iż drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy – a w konsekwencji z unormowania tego wynika, że droga gminna stanowi własność gminy.
Bez dysponowania przez gminę prawem własności gruntów, po których przebiega droga, co do której podjęta ma zostać uchwała o jej zaliczeniu do kategorii dróg gminnych, nie istnieje zatem możliwość zgodnego z prawem podjęcia uchwały o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych – przypomniał raz jeszcze WSA.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 kwietnia 2021 r., III SA/Gd 1151/20
Źródło: CBOSA