Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o przebudowie zjazdu w świetle Prawa budowlanego

WSA o przebudowie zjazdu w świetle Prawa budowlanego fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, badając prawidłowość wydania decyzji ZRID zwrócił uwagę na problematykę legalności przebudowy obiektu budowlanego będącego zjazdem.

Sąd zasygnalizował bowiem, że przyjmując stanowisko wyrażone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, iż zjazd nie jest częścią drogi publicznej, a jedynie miejscem dostępu do drogi publicznej (co wynika z samej definicji ustawowej zjazdu z art. 4 pkt 8 ustawy o drogach publicznych), należy uznać, że wyłączenie zawarte w definicji legalnej przebudowy nie ma zastosowania do obiektów budowlanych będących zjazdami. Jak przypomniał WSA, zgodnie z art. 3 pkt 7a ustawy – Prawo budowlane „przebudową” jest „wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego”. W konsekwencji Wojewódzki Sąd podkreślił, że o ile więc w odniesieniu do dróg przebudowa może obejmować zmianę ich charakterystycznych parametrów (w tym szerokości lub długości), pod warunkiem, że nie dochodzi do naruszenia granic pasa drogowego, o tyle w przypadku zjazdów drogowych wyjątek ten jest wyłączony.

W omawianej sprawie z treści decyzji, jej załączników graficznych i projektu budowlanego wynikało, że planowana „przebudowa” obejmuje co najmniej znaczną zmianę długości zjazdu przez jego „wydłużenie” (na odcinku kilkudziesięciu metrów) w celu doprowadzenia pasa zjazdu do działek prywatnych lub poszerzenia zakresu ich dostępu do drogi publicznej. Tym samym – jak można się domyślić – Sąd zwrócił uwagę również na to, że nie jest dopuszczalna budowa lub przebudowa zjazdu w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej nieruchomościom, które nie są położone przy tej drodze.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 3 listopada 2020 r., II SA/Rz 217/20

Źródło: CBOSA

Pt., 4 Gr. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel