Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim przypomniał tytułową i już dość powszechnie znaną prawdę dot. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych i udzielania zezwoleń na realizację inwestycji drogowych. Dzieje się tak np. w odniesieniu do pasów zieleni.
Jak przypomniał WSA, w orzecznictwie sądów administracyjnych na tle przepisów specustawy drogowej jednolicie przyjmuje się, że organ administracji nie może oceniać racjonalności czy też słuszności przyjętych we wniosku o wydanie zezwolenia na realizacji inwestycji drogowej rozwiązań projektowych, gdyż postępowanie w sprawie zezwolenia na realizację danej inwestycji drogowej toczy się na wniosek zarządcy drogi, którym to wnioskiem organ jest związany. Organ nie posiada kompetencji do wyznaczania i korygowania trasy inwestycji bądź zmiany proponowanych rozwiązań co do jej przebiegu, bowiem to inwestor dokonuje bowiem wyboru najkorzystniejszych w jego ocenie rozwiązań odnoszących się do planowanego przez niego przedsięwzięcia drogowego (zob. np. wyroki NSA z dnia 28 lutego 2014 r., II OSK 93/14, z dnia 5 września 2018 r., II OSK 1737/18, z dnia 17 maja 2017 r., II OSK 203/17, z dnia 13 listopada 2018 r., II OSK 2933/18). Wojewódzki Sąd podkreślił – co było istotne dla omawianej sprawy – że zieleń przydrożna, czyli roślinność umieszczona w pasie drogowym, mającą na celu w szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby, jest też częścią pasa drogowego (art. 4 pkt 22 ustawy o drogach publicznych).
Tym samym w okolicznościach omawianej sprawy organ nie miał zdaniem Sądu żadnej możliwości dokonania zmiany w zakresie postulowanym przez Skarżącego, a więc zmniejszenia planowanego pasa zieleni. W szczególności, że w ocenie WSA nie doszło do zarzucanego w skardze naruszenia § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie zapewnienia dojścia i dojazdu do działki Skarżącego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 lutego 2020 r., II SA/Go 860/19
Źródło: CBOSA