Rada miejska nie mogła określić przystanków na drodze innej niż gminna, ponieważ aby to zrobić musiałaby najpierw zawrzeć porozumienie z władzami innych jednostek samorządu terytorialnego - tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, sygn. II SA/Ol 472/18.
Rada miejska podjęła uchwałę w przedmiocie określenia lokalizacji przystanków komunikacyjnych na terenie miasta, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków. Następnie rada miasta podjęła kolejną uchwałę, zmieniając treść poprzedniej.
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności niniejszej uchwały z uwagi na fakt przekroczenia delegacji ustawowej. Podniósł, że właściwego organizatora transportu na terenie miasta określa się na podstawie dwóch kryteriów: obszaru działania i zasięgu przewozów. Natomiast określenie przystanków komunikacyjnych i dworców oraz warunków i zasad korzystania, następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ.
Wojewoda wskazał, że załącznik do uchwały obejmuje przystanki znajdujące się w pasie dróg powiatowych i wojewódzkich. Jednakże ani powiat ani województwo nie powierzyły w drodze porozumienia miastu, zarządzania przystankami komunikacyjnymi. Dlatego wojewoda uznał, ze Rada w ten sposób przekroczyła delegację ustawową.
Sąd podzielił stanowisko wojewody i uznał, ze skarga zasługuje na uwzględnienie bowiem zaskarżona uchwałą została wydana z przekroczeniem delegacji ustawowej. Właściwy organ dennej jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek określenia w drodze uchwały, tylko tych przystanków komunikacyjnych, których jest właścicielem lub zarządcą.
Wyrok Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 28 sierpnia 2018 r., Sygn. II SA/Ol 472/18.
Źródło: CBOSA