13 grudnia 2018 r. w trakcie posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej ds. polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności (Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii) miało miejsce zaprezentowanie działań podejmowanych w województwie pomorskim w odniesieniu do systemu poboru opłat w publicznym transporcie zbiorowym oraz systemu jednolitej informacji pasażerskiej – jako przykładu wdrażania projektów smart city.
InnoBaltica
InnoBaltica Sp. z o.o. to spółka powołana przez sześć podmiotów publicznych, tj.:
- Gdański Uniwersytet Medyczny;
- Politechnikę Gdańską;
- Uniwersytet Gdański;
- województwo pomorskie;
- Gminę Miasta Gdańska;
- Gminę Miasta Gdynia
- przy czym zdecydowaną większość udziałów posiadają ostatnie trzy podmioty.
Celem działalności Spółki jest kreowanie i wdrażanie na terenie województwa pomorskiego innowacyjnych, przyjaznych środowisku rozwiązań wspierających zrównoważony transport zbiorowy oraz inne formy zrównoważonej mobilności.
Realizacja celu przez Spółkę polegać ma w szczególności na:
- wdrożeniu na obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów, operatorów i przewoźników systemu poboru opłat za przewozy w publicznym transporcie zbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej,
- realizacji projektu pn.: „InterConnect” w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014 – 2020 – w zakresie zadań województwa pomorskiego,
- realizacji innych powierzonych przez udziałowców zadań.
Garść konkretów
Jak poinformowali na posiedzeniu Podkomisji przedstawiciele Spółki oraz województwa pomorskiego, aktualnie Spółka realizuje prace w ramach trzech ścieżek:
- InterConnect – projekt pilotażowy realizowany razem z czterema krajami Morza Bałtyckiego, celem pilotażu jest wypracowanie powiązań z systemami: niemieckim, szwedzkim, fińskim i łotewskim.
- POIiŚ – został złożony wniosek o dofinansowanie budowy Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności, czyli tzw. core systemu.
- ELENA – podpisana umowa z Komisją Europejską na dofinansowanie prac badawczo-rozwojowych; warto dodać, że tylko pięć innych podmiotów w Europie zawarło tego typu umowy.
Prelegenci prezentowali bardzo interesujące podejście do transportu zbiorowego. Przekonywali, że powinniśmy mówić nie tyle o bilecie, lecz o obsłudze mobilności. Pasażer nie powinien zastanawiać się nad tym, jakiego biletu używa, jaka taryfa go dotyczy itd. – to system ma zająć się organizacją przewozu i zdjąć ten obowiązek z pasażera. Ponadto podkreślano, iż w całym projekcie nie chodzi o system biletowy, lecz o wsparcie mobilności człowieka, jego podróży.
Aby osiągnąć ww. cel, należy doprowadzić do:
- intuicyjnego systemu poboru opłat,
- obniżenia kosztów podróży,
- kompleksowej informacji o usługach,
- oszczędności czasu,
- ułatwienia zmiany rodzaju środka transportu (przesiadki).
Projekt w pierwotnej wersji zakładał m.in. likwidację biletów papierowych. Tego typu bilety jednak pozostaną – tak, aby uniknąć wykluczenia osób o mniejszym potencjale technologicznym. Równocześnie pasażer ma ponosić opłatę za przejechany odcinek, a nie za bilet – płatność będzie następować w czasie rzeczywistym poprzez powiązanie z kartą płatniczą.
Opracowywane rozwiązania mają mieć charakter modułowy – dzięki temu system będzie mógł być wykorzystywany na innych obszarach oraz w odniesieniu do innych rodzajów usług publicznych. Ponadto ma on zachować otwartość na nowe rozwiązania technologiczne, gdyż dziś w zasadzie co 2-3 lata ma miejsce rewolucyjna zmiana w tego typu systemach.
Osoby związane z projektem deklarują pełną gotowość omawianych rozwiązań do końca 2022 roku.
Zachęcamy do śledzenia losów projektu pod adresem: www.innobaltica.pl