Kontynuując rozpoczęte w minionym tygodniu zagadnienie tablic rejestracyjnych stosowanych w Wielkiej Brytanii w dzisiejszym numerze opisujemy tablice stosowane w Irlandii Północnej i posiadłościach Korony.
Na obszarze Irlandii Północnej stosowany jest system odmienny od funkcjonującego na terytorium Anglii, Szkocji i Walii. Jest on rozwinięciem systemu wprowadzonego dla całej Irlandii w roku 1903. Obecnie numer rejestracyjny składa się z trzech liter po których następują cztery cyfry. Spośród liter dwie ostatnie (sic!) oznaczają miejsce rejestracji, np. Belfast ma przypisane oznaczenia AZ, CZ, EZ, FZ, GZ, MZ, OI, OZ, PZ, TZ, WZ i XI. Warto dodać, że w każdej serii literowej numery 0000-0999 oraz wielokrotności 1000 i 1111 są wycofane ze standardowego systemu i przydzielane w odrębnej procedurze. Numery od 9501 do 9998 są zastrzeżone dla potrzeb urzędowych (np. ponowna rejestracja pojazdu). Podobnie jak w przypadku pozostałych części Wielkiej Brytanii tablice posiadają czarne znaki na białym (przednie) lub żółtym (tyle) tle. Euroband jest opcjonalny; w odróżnieniu od Anglii, Szkocji i Walii nie zostały dopuszczone alternatywne oznaczenia miejsca rejestracji.
Pozostałością po średniowiecznych czasach jest instytucja posiadłości Korony. Są to terytoria położone poza Wielką Brytanią (a zatem i Unią Europejską), podległe jednakże Koronie Brytyjskiej. Obecnie status taki posiadają Bailifat Jersey, Bailifat Guersney (złożony z trzech niezależnych jurysdykcji – wyspy Guersney z wyspami Helm i Jethou, wyspy Sark z wyspą Brecqhou oraz wyspy Alderney) oraz Wyspa Man. Władza brytyjskiego monarchy nad bailifatami Guersney i Alderney sięga X/XI wieku. Od 933 roku wyspy te były częścią Księstwa Normandii, a w 1066 roku Wilhelm Zdobywca, książę Normandii pokonał króla Anglii Harolda w bitwie pod Hastings i przejął koronę angielską. Historia powiązania Wyspy Man z Koroną jest znacznie krótsza – w roku 1765 roku na podstawie Isle of Man Purchase Act ustalono, iż każdorazowy monarcha brytyjski włada wyspą jako Lord of Man. Każda z jurysdykcji posiada odrębny system rejestracyjny. I tak:
- na Jersey standardowe numery rejestracyjne składają się z litery „J” po której następuje sześć cyfr. Numer rejestracyjny wybity jest na tablicach rejestracyjnych czarnymi znakami na białym (przednie) lub żółtym (tylne) tle. Dopuszczalne jest stosowanie z lewej strony tablicy rejestracyjnej paska, na którym znajduje się herb Jersey (trzy złote lwy w czerwonym polu ze złotą obwódką) nad oznaczeniem „GBJ” (Great Britain – Jersey). W przypadku samochodów przeznaczonych do wypożyczania z lewej strony tablicy rejestracyjnej umieszczona jest srebrna litera „H” na czerwonym polu.
Funkcjonują ponadto specjalne tablice – z prefiksem „E” służące do oznaczania pojazdów czasowo importowanych, mające litery „JSY” i od jednej do trzech cyfr – przyznawane w trybie aukcyjnym, czy wreszcie tablice handlowe – z białymi literami na czerwonym tle; - Guersney posiada numery rejestracyjne złożone co do zasady wyłącznie z cyfr – co najmniej jednej, nie więcej niż pięciu. Numer „1” zastrzeżony jest dla pojazdu bailifa Guersney. Tablice rejestracyjne wydawane są w dwóch wersjach – analogicznej do stosowanej w Wielkiej Brytanii (czarne znaki na białym/żółtym tle) lub ze srebrnymi cyframi na czarnym tle. Z lewej strony fakultatywnie może zostać umieszczona flaga Guersney nad oznaczeniem „GBG” – „Great Britain – Guersney. Wyjątkowo w numerze rejestracyjnym stosowane są litery – numer „G1” przysługuje Porucznikowi-Gubernatorowi Guersney, zaś numery zaczynające się od „Z” przydzielane są w trybie aukcyjnym;
- Sark nie ma obowiązku rejestracji pojazdów. Wynika to z faktu, iż w tej jurysdykcji dozwolony jest ruch jedynie traktorów. Inne pojazdy mechaniczne mają zakaz ruchu;
- Alderney posiada numery rejestracyjne zaczynające się od liter „AY” po których następuje od 1 do 4 cyfr. Co ciekawe – nie ma regulacji określających wygląd tablic rejestracyjnych. Każdy z kierowców jest zobowiązany zaopatrzyć pojazd w tablicę z przyznanym numerem rejestracyjnym – w konsekwencji zdarzają się tablice rejestracyjne pisane ręcznie;
- Wyspa Man – obecny system oznaczania pojazdów pochodzi z 1987 roku z modyfikacjami dokonanymi w roku 2004. Numer rejestracyjny składa się z litery poprzedzającej litery „MN”, łącznika, od jednej do trzech cyfr, łącznika i kolejnej litery. W numerach rejestracyjnych nie stosuje się liter I, Q, S i Z. Zwyczajowo numery rejestracyjne zawierające cyfry 112 lub 999 przydzielane są służbom ratunkowym. Na tablicach rejestracyjnych numer jest zapisany czarnymi znakami na białym (tablica przednia) lub żółtym (tablica tylna) tle. Nad numerem rejestracyjnym mniejszą, stylizowaną czcionką umieszczane są słowa „Isle of Man”. Od 2004 roku na tablicy rejestracyjnej może być fakultatywnie z lewej strony umieszczone na czerwonym pasie godło wyspy Man (triskelion – trzy nogi w zbroi zwrócone w różnych kierunkach świata) otoczone wieńcem sześciu gwiazd nad oznaczeniem „GBM” – „Great Britain – Man”.