W czwartek, 20 listopada, odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Międzynarodowych, Unii Europejskiej i Polityki Regionalnej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Na posiedzeniu kontynuowano dyskusje nad projektem ustawy o zasadach realizacji planu społeczno-klimatycznego (UC102) oraz nad projektem Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. Nie zapadły jednak żadne rozstrzygnięcia.
Zarząd Województwa jako instytucja pośrednicząca?
Celem ustawy o zasadach realizacji planu społeczno-klimatycznego (UC102) jest określenie zasad realizacji planu społeczno-klimatycznego, w zakresie w jakim wdraża on Społeczny Fundusz Klimatyczny, podmioty uczestniczące we wdrażaniu tego Funduszu oraz tryb współpracy między nimi.
Jeszcze na wcześniejszym etapie prac Związek Powiatów Polskich zgłaszał do projektu cztery uwagi, z których kluczowa dotyczyła uzupełnienia przepisów o regulacje dotyczące trybu opiniowania projektu wytycznych, które mają być wydawane w celu zapewnienia jednolitości sposobu realizacji planu społeczno-klimatycznego i prawidłowości realizacji zadań i obowiązków określonych ustawą. Tym razem dyskusję zdominowały zastrzeżenia Związku Województw RP, który domaga się przede wszystkim wskazania wprost w ustawie Zarządów Województw jako instytucji pośredniczących w realizacji planu.
– Podtrzymujemy naszą propozycję, aby te zagadnienia związane ze wskazaniem Zarządów Województw, jako instytucji pośredniczących, ująć w części projektu ustawy, która jest uzasadnieniem; w takim brzmieniu, jak proponowaliśmy, i to samo dotyczy ujęcia w tej części projektu tego ciała opiniującego, wspierającego instytucję zarządzającą – komentowała przedstawicielka strony rządowej. – (…) Proponujemy zmodyfikowanie definicji instytucji pośredniczącej, zawartej w projekcie ustawy poprzez wskazanie czy instytucja pośrednicząca to jest ten podmiot, który jest wskazany w planie społeczno-klimatycznym. (…) Równolegle toczą się prace nad projektem planu i nie wiemy, jak ostatecznie ten plan zostanie zatwierdzony, czy przy naszych nawet najlepszych chęciach Zarządy Województw zostaną ostatecznie zaakceptowane jako te podmioty, które mogą być instytucjami pośredniczącymi. (…) To jest maksymalnie, co my z perspektywy legislacyjnej możemy odpowiedzialnie zaproponować.
Zespół ustalił, że dyskusje nad projektem będą kontynuowane na spotkaniu roboczym we wtorek, 25 listopada. Związek Województw RP zapowiedział, że złoży trzy dodatkowe propozycje dotyczące kwestii, które nie zostały ujęte w projekcie ustawy. Strona samorządowa oczekuje także na zaktualizowaną wersję projektu.
O kształcie Strategii
W drugim punkcie obrad znalazł się projekt Strategii Rozwoju Polski do 2035 r., który ma być kluczowym dokumentem strategicznym polskiego państwa, określającym cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym.
Motywem przewodnim Strategii jest poszukiwanie nowej równowagi pomiędzy: konkurencyjnością gospodarki, czyli jej zdolnością do utrzymania wysokiego wzrostu gospodarczego, spójnością społeczną i terytorialną, rozumianą jako dbałość o dobrą jakość życia wszystkich obywateli niezależnie od ich miejsca zamieszkania oraz bezpieczeństwem kraju, obejmującym nie tylko siłę militarną, ale także odporność społeczeństwa i instytucji państwa na sytuacje kryzysowe.
Do projektu wpłynęło ogółem ok. 6 tys. uwag od różnych podmiotów, w tym także od Związku Powiatów Polskich. Na spotkaniu przedstawiciel strony rządowej odniósł się pokrótce do dwóch z licznych zastrzeżeń zgłoszonych przez Związek Województw RP.
– Państwo sygnalizujecie, że chcielibyście, żeby Obszary Strategicznej Interwencji stanowiły jakąś odrębną, wydzieloną część Strategii – mówił przedstawiciel resortu. – My możemy to zrobić, (…) natomiast ja uważam, że to nie jest dobry pomysł. Celowo obszary strategicznej interwencji umieściliśmy w obszarach właściwych resortów po to, żeby dostrzegały ten plan. (…) Druga rzecz to jest Zespół do spraw pracy strategicznej, czyli zespół, który po tym, jak strategia zostanie zatwierdzona, ma zostać utworzony jako taki zespół koordynujący prace nad Strategią. Państwo, sygnalizujecie, że chcielibyście, żeby wszystkie województwa miały tam swojego przedstawiciela. Od razu powiem: uważamy, że to nie jest dobry pomysł. (…) Idea Zespołu do spraw pracy strategicznej jest taka, żeby powstało jakieś forum, na którym resorty będą między sobą uzgadniały kwestie strategiczne. Dzisiaj nie mamy takiego forum i w toku pracy nad Strategią zauważyliśmy, że to jest ogromny deficyt administracji centralnej (…). Rozumiemy państwa zainteresowanie udziałem w tym zespole, ono jest dla nas w pełni zrozumiałe. Natomiast uważamy, że jeżeli wszystkie województwa będą członkami tego zespołu, a jeszcze z pewnością za chwilę także związki miast również będą chciały dołączyć, to rozmyje się ten jego cel. (…) Zespół nie ma zamiaru spotykać się szczególnie często. Zakładamy, że to będą spotkania średnio raz na kwartał, czyli powiedzmy cztery razy w roku. My proponujemy taki zapis, że przynajmniej raz w roku udział w spotkaniu tego zespołu powinni wziąć udział przedstawiciele wszystkich województw (…)
Temat będzie kontynuowany na wtorkowym posiedzeniu roboczym.