Przed udzieleniem zamówień prowadzących do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych w transporcie zbiorowym, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych związanych z wystąpieniem zakłóceń w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego lub bezpośrednim ryzykiem powstania takich sytuacji, właściwe organy powinny przedsięwziąć niezbędne kroki, by ogłosić swój zamiar udzielenia zamówień prowadzących do zawarcia umów przynajmniej z rocznym wyprzedzeniem, tak aby potencjalne podmioty świadczące usługi publiczne mogły podjąć odpowiednie działania.
Realizacja powyższego obowiązku następuje poprzez publikację ogłoszenia, o którym mowa w art. 23 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Ogłoszenie to spełnia zatem przede wszystkim funkcję informacyjną, a jego zadaniem jest udzielenie wszystkim zainteresowanym przedsiębiorcom wiadomości na temat zamiaru organizatora przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym, bądź też rezygnacji ze stosowania takich trybów na rzecz bezpośredniego powierzenia wykonywania usług.
W ogłoszeniu tym należy jednak zamieścić nie tylko informację w powyższym zakresie, ale też i podać do wiadomości linie komunikacyjne lub sieć komunikacyjną, na których będą wykonywane przewozy.
Z racji tego, że ogłoszenie takie publikowane będzie zazwyczaj z rocznym wyprzedzeniem przed wszczęciem postępowania zmierzającego do udzielenia zamówienia może dojść do sytuacji, w której na tym etapie szczegółowe określenie linii komunikacyjnych, których ma dotyczyć umowa będzie utrudnione. Trzeba jednak pamiętać, że konkretne linie komunikacyjne de facto tworzone są poprzez zapisy umów, nie zaś treść ogłoszenia je poprzedzającego, tak więc organizator nie jest związany określeniem linii komunikacyjnych w treści ogłoszenia tj. nie jest zobowiązany do zawarcia umowy na wszystkie linie ujęte w tym ogłoszeniu.
Za dopuszczalne należy zatem uznać zawarcie w ogłoszeniu większej liczby linii, niż liczba rzeczywiście objęta umową, przy czym powinno unikać się sytuacji odwrotnych czyli takich kiedy umowa miałaby dotyczyć większej liczby linii niż wynikałoby to z treści wcześniej zamieszczonego ogłoszenia.
Taka konstrukcja ogłoszenia będzie bowiem realizować jego zasadniczy cel, o którym mowa wyżej.
Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015