Każdy organizator, który zamierza zawierać umowę o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego, zobowiązany jest do publikacji stosownego ogłoszenia, w którego treści, zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, należy wskazać przewidywany tryb udzielenia zamówienia.
Organizator winien już zatem na tym etapie czynności zmierzających do zapewnienia świadczenia usług użyteczności publicznej na obszarze jego właściwości, podjąć decyzję o tym, czy operator zostanie wyłoniony na skutek postępowania prowadzonego z zastosowaniem konkurencyjnych trybów udzielania zamówienia czy też będzie on korzystał z możliwości bezpośredniego powierzenia wykonywania usług.
Nierzadko jednak na rok przed planowanym wszczęciem odpowiednich postępowań, z różnych względów, ciężko jest jednoznacznie określić to, czy operator zostanie wyłoniony w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych czy też zostanie ogłoszone postępowanie o udzielenie koncesji albo czy w ogóle tryby konkurencyjne nie będą stosowane.
W takich sytuacjach dopuszczalnym jest, aby ustawowy wymóg określenia trybu udzielenia zamówienia został wykonany poprzez wskazanie w treści ogłoszenia alternatywnych sposobów. Prawidłowym więc będzie takie jego sformułowanie, z którego w sposób jasny i jednoznaczny wynikać będzie to, jakie tryby przewidziane ustawą o publicznym transporcie zbiorowym będą stosowane i które z nich będą wykorzystywane w pierwszej kolejności, a które w dalszych.
Można zatem określić w ogłoszeniu, że właściwy organizator będzie ogłaszał przetarg stosując ustawę prawo zamówień publicznych, a w sytuacji, w której nie uda się w takim postępowaniu wyłonić wykonawcy ogłosi postępowanie o udzielenie koncesji, czy też będzie korzystał z możliwości bezpośredniego powierzenia wykonywania usług.
Trzeba jednak pamiętać, że informacja musi być jasna i precyzyjna i niedopuszczalnym będzie takie wskazanie, z którego nie będzie możliwym odczytanie rzeczywistego zamiaru organizatora. Błędem więc będzie konstrukcja, która zakładać będzie albo przetarg albo koncesję, lub co gorsze albo przetarg albo bezpośrednie powierzenie wykonywania usług bowiem, w takim przypadku nie jest wiadomym jakie postępowanie będzie prowadzone. A w drugim z wymienionych przypadków nie wiadomo nawet czy zainteresowani przedsiębiorcy będą mieli możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia, skoro de facto nie zostało określone z jakiego trybu organizator będzie korzystał (czy będzie to tryb konkurencyjny czy też nie).
Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015