Samorząd Rzeszowa w okresie ostatnich trzech lat tworzył zintegrowany system transportowy. Projekt pochłonął 300 mln zł. Jak się sprawdza?
Budowa systemu opierała się na trzech filarach: przebudowie węzłów układu drogowego, zakupie nowego taboru i wdrożeniu tzw. inteligentnych rozwiązań. Rzeszów zakupił kolejne pojazdy napędzanymi gazem ziemnym (30 na 80 nowych pojazdów). Trzonem transportu pozostał transport kołowy, ze względu na to, iż układ miasta uniemożliwia, w opinii lokalnych urzędników, wprowadzenie innego środka komunikacji zbiorowej. Transport publiczny opiera się nadal na sieci linii autobusowych, a jednym z celów budowy zintegrowanego systemu miało być powstrzymanie odpływu pasażerów z autobusów.
Wdrożony ITS zarządza wszystkimi obszarami miasta. Jego elementy skomunikowano drogą radiową. System informacji pasażerskiej składa się z tablic informacyjnych na 73 przystankach i specjalnych ekranów w autobusach. Informacje pokazują się też na kasownikach. Są także apikacje na urządzenia mobilne i strona www. Kolejnym elementem jest narzędzie sterowania ruchem drogowym i obejmuje on ponad 50 kluczowych skrzyżowań.
Uzupełnieniem powyższych elementów systemu było wyznaczenie sześciu kilometrów buspasów i wprowadzenie karty miejskiej, która na razie służy jako nośnik biletów elektronicznych, ale ma obsługiwać także strefę płatnego parkowania, która zacznie funkcjonować na początku przyszłego roku (dotychczas parkowanie było bezpłatne).
Źródło: transportpubliczny.pl