Trzeba podjąć prace legislacyjne, które pozwolą staroście powierzenie wykonywania zadań z zakresu zarządzania ruchem powiatowym zarządom dróg.
Taki wniosek płynie ze stanowiska Związku Powiatów Polskich z 8 lipca br. Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Taki wynika z 10 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym. Jednakże w ustawie tej brak jest przepisu, który umożliwiłby staroście udzielenie upoważnienia, pracownikom jednostki organizacyjnej wykonującej zadania zarządu drogi do załatwiania spraw w jego imieniu, w ustalonym zakresie.
Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych zarządca drogi, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi. Zarządca drogi może upoważnić pracowników odpowiednio: urzędu marszałkowskiego, starostwa, urzędu miasta lub gminy albo pracowników jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, do załatwiania spraw w jego imieniu, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych.
Niejasne jest natomiast czy wolno zastosować art. 21 ustawy o drogach publicznych w odniesieniu do zadań starosty wynikających z art. 10 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym. Dlaczego?
- Nie mamy do czynienia z tożsamością organu. Zarządcą dróg powiatowych jest zarząd powiatu a nie starosta – wyjaśnia ZPP w swoim stanowisku. Ponadto w oparciu o normę kompetencyjną z ustawy o ruchu drogowym starosta wykonuje określone czynności również w odniesieniu do dróg gminnych.
W odniesieniu do zarządców dróg innych niż Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zadania związane z zarządzaniem ruchem nie zostały wskazane w ustawie o drogach publicznych, co w powiązaniu z normą wynikającą z art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych potwierdza, że nie są to zadania należące do obowiązków tych zarządców, a zatem nie mieszczą się w zakresie zadań, które zgodnie z art. 21 ustawy o drogach publicznych mogą być wykonywane przez jednostkę organizacyjną powołaną do zarządzania drogami.
Tymczasem rozwiązania w zakresie możliwości powierzenia wykonywania niektórych zadań pracownikom jednostek organizacyjnych w imieniu organu administracji publicznej funkcjonują na gruncie innych przepisów. Tak jest na przykład w ustawie o pomocy społecznej czy ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. - Mają one na celu usprawnienie funkcjonowania administracji oraz gwarantują realizację zadań publicznych przez jednostki i osoby merytorycznie do tego przygotowane – czytamy w stanowisku.