Nowy system finansowania dopłat do biletów ulgowych powinien zostać przesunięty o dwa lata.
Tak wynika ze stanowiska Konwentu Starostów Województwa Kujawsko-Pomorskiego podjętego 25 maja w Ciechocinku. Postulaty w nim zawarte zostały skierowane do Ewy Mes, Wojewody Kujawsko-Pomorskiej.
Starostwie przypominają, że jednostki samorządu terytorialnego są organizatorami transportu publicznego na mocy ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Regulacja ta określa zasady organizacji rynku transportu publicznego, zarządzania na nim usługami przewozowymi. Zawiera też kwestie dofinansowania nierentownych usług o charakterze użyteczności publicznej.
Zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy od 1 stycznia 2017 r. zmieniają się zasady finansowania rekompensat do utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ulg ustawowych do biletów w komunikacji autobusowej. Wówczas tylko operator, z którym jednostka samorządu terytorialnego zawarła umowę o świadczenie usług użyteczności publicznej będzie mógł otrzymać zwrot utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych w komunikacji miejskiej.
Jak podają starostowie, poziomie powiatów nie ma na razie wdrożonych procedur przyjmujących plany transportowe. Oznaczać to może, że umowy z operatorami na rok 2017 nie zostaną zawarte. Zagrożenie jest tym większe, że zawarcie takiej umowy wymaga ogłoszenia z rocznym wyprzedzeniem. Powodem takiej sytuacji jest głównie brak środków finansowych na realizację zadań zleconych. A rekompensata na linie użyteczności publicznej dla jst to nie tylko utracone przychody, ale i pokrywanie kosztów obsługi linii nierentownych. Zmiana prawa zdaniem starostów pozbawi mieszkańców powiatów ulg ustawowych. I w efekcie przestaną oni korzystać z transportu publicznego.
Starostwie również alarmują, że powiaty chcąc zachować wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej będą musiały przesuwać środki w ramach funduszy przeznaczonych na inne zadania.
Dlatego apelują po pierwsze o przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów o dwa lata, tj. do 2 stycznia 2017 r. Po drugie, wnoszą o podjęcie dyskusji nad zasadami wsparcia finansowego w tym obszarze dla organizatorów transportu publicznego na poziomie samorządów.