Azerskie tablice rejestracyjne od końca 2011 roku zwierają jeden charakterystyczny i w dużej mierze unikalny element – mają one bowiem mikroczip w technologii RFID (Radio-frequency identification) umożliwiającej zdalną, radiową identyfikacją. Czip jest umieszczony pod międzynarodowym wyróżnikiem kraju (AZ), co sprawia że ten fragment tablicy jest wypukły.
Na typowej tablicy rejestracyjnej z lewej strony tablicy rejestracyjnej widnieje flaga Azerbejdżanu (prostokątna, choć na niektórych typach tablic zachował się jeszcze dawny „powiewający” wzór) ponad wyróżnikiem kraju.
Standardowy numer rejestracyjny składa się z dwóch cyfr oznaczających miejsce rejestracji pojazdu, dwóch liter (częściowo o charakterze porządkowym – jednakże część kodów jest zarezerwowana dla pojazdów określonych podmiotów i służb) i trzech cyfr. Numer rejestracyjny motocykla zamiast dwóch liter zawiera jedną. Przypisanie miejsca rejestracji następuje w oparciu o podział na regiony i obejmuje oprócz 59 rejonów i 11 miast wydzielonych również 7 rejonów eksklawy (części terytorium położonej w oddzieleniu od głównego jej obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowy) Nachiczewan. Nachiczewańska Republika Autonomiczna choć należy do Azerbejdżanu, to jednak nie ma połączenia z resztą kraju – granicząc jedynie z Armenią i Iranem. Dziesięć regionów i dwa miasta wydzielone wchodzą w skład Górskiego Karabachu. Oznacza to, że azerskie tablice rejestracyjne są tam wydawane o ile dany obszar pozostaje pod kontrolą Azerbejdżanu (pozostała część pozostaje pod kontrolą miejscowych Ormian wspieranych przez Republikę Armenii). Tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Wyjątkiem są pojazdy transportu publicznego, które mają tablice z białymi znakami na niebieskim tle oraz przyczepy z czarnymi znakami na żółtym tle.
Część pojazdów państwowych również ma schemat numeru rejestracyjnego. Składa się on z czterech cyfr w dwóch dwucyfrowych grupach i dwuliterowego kodu.
Czarne znaki na żółtym tle mają również pojazdy osób i podmiotów zagranicznych. Tablica zawiera flagę i wyróżnik – tak jak standardowa, natomiast inny jest schemat numeru rejestracyjnego. Składa się on bowiem z litery H (w niektórych przypadkach P) i sześciu cyfr.
Pojazdy o statusie dyplomatycznym mają tablice z białymi znakami na czerwony tle. Numer rejestracyjny składa się z literowego kodu statusu (SFR – ambasador, D – personel dyplomatyczny, T – personel administracyjny i techniczny), trzycyfrowego kodu państwa i numeru porządkowego.