Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorządy chcą S1, nie A1

Samorządy chcą S1, nie A1 fotolia.pl
Przedstawiciele samorządów przylegających do drogi krajowej nr 1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego domagają się przebudowy "jednynki" do klasy ekspresowej. Nie chcą zaś A1 w swoim rejonie, bojąc się o degradację dróg lokalnych i spadek aktywności gospodarczej.
 
Stanowisko w tej sprawie, wcześniej podjete przez radę powiatu częstochowskiego, poszerzono zostało o wspólnie uzgodnione elementy i podpisane przez wszystkich sygnatariuszy. Tekst stanowiska zostanie przedstawiony minister infrastruktury i rozwoju Elżbiecie Bieńkowskiej oraz przesłany do parlamentarzystów i wszystkich zainteresowanych samorządów.
 
Wolą S1 niż A1
 
„W związku z faktem, iż 70-kilometrowy odcinek planowanej autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, jako jedyny na całej jej długości, przebiega po istniejącym śladzie DK-1, domagamy się aby w planach inwestycyjnych na najbliższe lata uwzględnić przebudowę tej drogi na drogę ekspresową. Takie rozwiązanie pozwoli również na korzystanie przez mieszkańców gmin, przez które przebiega przedmiotowy odcinek DK-1, z nabytego prawa do bezpłatnego i nieograniczonego dostępu do tej drogi” – głosi stanowisko.
 
Samorządowcy uważają, że w najbliższych latach nie ma szans na budowę A1 z Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, więc zamiast budowy autostrady należałoby przebudować istniejącą drogę krajową do parametrów trasy ekspresowej, tworząc bezkolizyjne skrzyżowania oraz więcej węzłów. Według samorządowców powstanie płatnej trasy doprowadzi do pogorszenia i dewastacji stanu istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które sąsiadują z przyszłą A1. Najbardziej zagrożona będzie DK-91 stanowiąca alternatywę dla autostrady. Istnieje realne zagrożenie, że kierowcy chcąc uniknąć płacenia za przejazd po A1 będą uciekać na pobliskie drogi niższej kategorii, które nie są przystosowane do tak dużego obciążenia.
 
Samorządowcy uważają, że przebudowa drogi krajowej nr 1 jest niezbędna. Natomiast budowa płatnej autostrady na odcinku z Częstochowy do Piotrkowa spowoduje także odizolowanie niektórych gmin od ważnego dla rozwoju gospodarczego ciągu komunikacyjnego oraz spowoduje degradację gospodarczą terenów przyległych i zubożenie lokalnych społeczności. „Tych wszystkich niedogodności nie ma między Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą (Mszczonowem), gdzie drogę krajową przebudowano na drogę ekspresową: jedzie się tam płynnie i bezpiecznie” – czytamy w stanowisku. „Domagamy się również, aby przed przebudowaniem drogi DK-1 została wykonana przebudowa i rozbudowa drogi DK-91 (w tym również jej obwodnic) na odcinku od Częstochowy do miejscowości Srock w celu poprawy bezpieczeństwa jej użytkowników, a także przygotowania jej na większe niż dotychczas obciążenie ruchem” – piszą samorządowcy.
 
Przebudowa DK-1 z Częstochowy do Piotrkowa do parametrów drogi ekspresowej oraz budowa, rozbudowa i przebudowa sieci dróg alternatywnych, w tym DK-91, powinny zdaniem samorządowców znaleźć się w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, w mandatach negocjacyjnych województwa śląskiego i łódzkiego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
 
Źrodło: rynekinfrastruktury.pl
Pt., 18 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża