Do Sejmu wniesiono projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego dotyczy ujednolicenia przepisów przyznających studentom i młodzieży szkolnej uprawnień do ulgowych przejazdów na podstawie biletów jednorazowych.
Celem ustawy jest wyeliminowanie z obowiązującego prawa przepisów nierówno traktujących niektóre osoby oraz podmioty gospodarcze. W szczególności ustawa ma objąć studentów i młodzież szkolną uprawnieniami do ulgowych przejazdów na podstawie biletów jednorazowych.
Na gruncie obowiązujących przepisów studenci uprawnieni są do ulgi 51% przy przejazdach zbiorowych transportem kolejowym w pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej, przyśpieszonej (bez pośpiesznej) na podstawie biletów miesięcznych. Studenci są także uprawnieni do ulgi 51% przy przejazdach koleją na podstawie biletów jednorazowych; natomiast nie mają takiego uprawienia przy przejazdach autobusami.
Podobnie dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęci nauki do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej uprawnieni są do ulgi 49% przy przejazdach zbiorowym transportem kolejowym w pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz publicznym transportem autobusowym w komunikacji zwykłej i przyśpieszonej (bez pośpiesznej) , na podstawie biletów miesięcznych. Do ulgi 37% ta grupa dzieci i młodzieży na podstawie biletów jednorazowych jest uprawniona tylko przy przejazdach koleją. Zdaniem projektodawców przedstawione uregulowania dyskryminują dzieci, młodzież i studentów pochodzących ze wsi, małych miasteczek i niedużych miast, gdzie sieć kolejowa często nie dociera, natomiast dociera zbiorowy transport autobusowy. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że osoby te zwykle znajdują się w gorszej sytuacji materialnej niż pochodzące z miast.
Dyskryminujące jest też ulgowe potraktowanie przez ustawodawcę przejazdów koleją w stosunku do przejazdów autobusami.
Przyznanie ulgi przejazdowej w komunikacji autobusowej będzie miało znikomy wpływ na budżet państwa. W związku z wejściem w życie ustawy, budżet państwa zostanie obciążony kwotą w wysokości od 19,2 do 20,1 mln zł. Projektodawcy przewidują jednak, że wota ta może być niższa z uwagi na zmniejszenie ilości przejazdów uczniów i studentów korzystających obecnie z komunikacji kolejowej, którzy mogą w zamian korzystać z bardziej dostępnej komunikacji autobusowej.
Źródło: www.sejm.gov.pl