Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyniki pracy szkoły nie mogą wpływać na wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczycieli

Wyniki pracy szkoły nie mogą wpływać na wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczycieli fotolia.pl

Wojewoda: uzależnianie wysokości dodatku funkcyjnego przysługującego nauczycielom od szeroko pojętych wyników pracy szkoły, jest zastrzeżeniem niezgodnym z prawem.

Wojewoda Pomorski w ramach swoich kompetencji nadzorczych zbadał regulamin wynagradzania nauczycieli przyjęty w drodze uchwały przez jedną z gmin. W treści regulaminu znalazł się szereg uregulowań związanych z wymiarem wynagrodzeń i należnych dodatków, których weryfikacja przyjęła postać zestawienia z treścią upoważnienia ustawowego umieszczonego w art. 30 Karty Nauczyciela.

Jak zauważono, w ramach przewidzianych przez ramę gminy regulacji, zawarte zostało niedozwolone postanowienie o uzależnieniu wysokości dodatku funkcyjnego od wyników pracy szkoły, co nie znajduje pokrycia w granicach upoważnienia. Zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt. 1 Karty Nauczyciela, rada gminy dysponuje możliwością określania wysokości stawek dodatków funkcyjnych oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, jednak w świetle orzecznictwa, przejawia się to wyłącznie w prawie do określenia szczegółowych warunków i czytelnych kryteriów ich przyznawania. Mając na uwadze inne przepisy, warunki te powinny być zatem ściśle związane z samą istotą dodatku funkcyjnego z tytułu wykonywanego przez nauczyciela zawodu.

Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa, możliwe jest uzależnienie wysokości dodatków od okoliczności na tyle przejrzystych i niewymagających wnikliwej interpretacji, jak wielkość szkoły, ilość jej oddziałów czy liczba uczniów, ponieważ są to kryteria stosunkowo łatwe do określenia, a przy tym realnie rzutujące na nakład pracy wykonywanej przez pedagogów. Uzależnienie wysokości dodatku od mniej jasnych czynników, jak ocena pracy szkoły czy nauczania realizowanego przez konkretnego nauczyciela, stanowi istotne naruszenie prawa, jako regulacja nieodpowiadająca wiążącemu upoważnieniu ustawowemu.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tak istotna niezgodność z prawem doprowadziła do stwierdzenia nieważności badanego postanowienia opisywanej uchwały.

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Pomorskiego z 6 listopada 2024 r. (sygn. PN-II.4131.91.2024.AK)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego 

Czw., 21 Lst. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch