Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyczepa jako tymczasowy obiekt budowlany

Przyczepa jako tymczasowy obiekt budowlany fotolia.pl

W nieprawomocnym wyroku z dnia 22 sierpnia 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi przypomniał, że na gruncie utrwalonego od lat orzecznictwa sądów administracyjnych przyjmuje się, że przyczepa samochodowa stanowi tymczasowy obiekt budowlany w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy przyczepa jest zarejestrowana; wystarczający jest fakt, że z okoliczności danej sprawy wynika, iż nie jest ona używana w celach transportowych.

Przywołany przepis Prawa budowlanego definiuje tymczasowy obiekt budowlany jako obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe.

Zagadnienie obiektów łączących cechy obiektu budowlanego i pojazdu od połowy pierwszej dekady XXI wieku było przedmiotem licznych orzeczeń sądów administracyjnych. Pierwsze wyroki dotyczyły obiektów wyraźnie zaadaptowanych do użycia stacjonarnego. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 maja 2005 roku, sygn. OSK 1564/04 wskazał, że adaptacja pojazdu na cele letniskowe i ogrodnicze poprzez przebudowanie jego dachu i obicie deskami, powoduje, że wniesiony zostaje obiekt budowlany. Ten sam sąd w wyroku z dnia 7 lutego 2008 roku, sygn. II OSK 1935/06 stwierdził, że barakowóz obity deskami jest domkiem letniskowym i jako obiekt budowlany może stanowić przedmiot nakazu rozbiórki.

Późniejsze orzecznictwo jako kryterium kwalifikujące przyczepę do grona tymczasowych obiektów budowlanych przyjęło pełnienie przez nie funkcji innej niż transportowa. Tytułem przykładu należy tu przytoczyć:

  • wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 listopada 2010 roku, sygn. VII SA/Wa 1504/10 zgodnie z którym ustawione na gruncie przyczepy kempingowe, nie spełniające w danej chwili swej pierwotnej funkcji transportowo-komunikacyjnej, uznaje się za obiekty budowlane;
  • wyrok WSA w Białymstoku z dnia 27 stycznia 2011 roku, sygn. II SA/Bk 563/10, gdzie wskazano że wyposażenie barakowozu w elementy wskazujące na wykorzystywanie w celach innych niż transport, a mianowicie w komin, schodki ułatwiające wejście do środka, i dopływ energii elektrycznej dowodzą stacjonarnego wykorzystywania barakowozu a nie uczynienia z niego środka transportu. Barakowóz nie jest w takim przypadku przyczepą w rozumieniu Prawa o ruchu drogowym, lecz jest tymczasowym obiektem budowlanym.

Przytoczony na wstępie wyrok wpisuje się w tą linię orzeczniczą.

Wt., 1 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski