Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wzniesienie na placu manewrowym SUPER OSK

Wzniesienie na placu manewrowym SUPER OSK fotolia.pl

Czy w związku z art. 31 ust 1 pkt 3 – ustawy o kierujących SUPER OSK powinien posiadać wzniesienie? W/w przepis dotyczący placu manewrowego mówi „umożliwiać wykonanie wszystkich zadań wynikających z programu szkolenia". W programie szkolenia zadanie ruszanie na wzniesieniu realizuje się (według programu szkolenia) „na specjalnie zbudowanym podjeździe lub w ruchu drogowym". Należy zwrócić uwagę, że program szkolenia w rubryce „wskazówki metodyczne" opisuje w sposób szczegółowy gdzie zajęcia mają się odbywać np. temat: jazda slalomem – zajęcia na placu manewrowym. §4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 14 września 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców mówi „plac manewrowy powinien umożliwiać, przez trwałe wyznaczenie odpowiednich stanowisk wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym co najmniej dla prawa jazdy kate¬gorii A, B, C i D". W związku z powyższym wydaje się być sprzeczność miedzy ustawą a rozporządzeniem, ponieważ na egzaminie wzniesienie jest zadaniem na placu.

Odpowiedź: Analiza przepisów rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców wskazuje, że był to zabieg celowy autora rozporządzania a nie przypadkowy błąd.

W §3 ust. 1 pkt 1 rozporządzania w zakresie dotyczącym minimalnych warunków jakie muszą spełniać zwykłe ośrodki szkolenia kierowców wskazano, że plac manewrowy powinien umożliwiać wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym (z wyjątkiem ruszania na wzniesieniu), odpowiednio do zakresu prowadzonego szkolenia. Wyłączenie o „ruszaniu na wzniesieniu" nie zostało jednak powtórzone w §4.

Również we wprowadzeniu do §4 rozporządzania użyto sformułowania, z którego wynika, że wymogi określone w rozporządzeniu dla tzw. Super OSK są wymogami dodatkowymi w stosunku do wymogów określonych w §3 rozporządzania i art. 31 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami (autor rozporządzania we wprowadzeniu użył słowa „oprócz").

Powyższe prawdopodobnie wynika, z tego, że Super OSK obok szkoleń kandydatów na kierowców mogą realizować inne usługi, w tym prowadzić kursy dla kandydatów na instruktorów.

Istotnie można rozważać, czy autor rozporządzenia nie przekroczył upoważnienia ustawowego wydając rozporządzenie? Art. 32 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o kierujących pojazdami przyznaje ministrowi właściwemu do spraw transportu upoważnienie do określenia szczegółowych wymagań w zakresie ośrodków szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymagania, a nie do wprowadzania dodatkowych warunków, innych niż wynikające z ustawy.

Niemniej jednak rozporządzenie pozostaje w obiegu prawnym, stanowi źródło prawa, a organy administracji oraz przedsiębiorcy są zobowiązani do respektowania tych przepisów. Podmiotem posiadającym uprawnienie do ewentualnego rozstrzygnięcia o niezgodności rozporządzania z przepisem rangi ustawowej jest Trybunał Konstytucyjny.

Pon., 15 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel