Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rekordowy rok dla kolei w Polsce

Rekordowy rok dla kolei w Polsce fot.canva

Miniony rok okazał się przełomowy dla polskiej kolei. W 2024 roku z usług przewoźników kolejowych skorzystało ponad 407,5 mln pasażerów, co stanowi najwyższy wynik od 1997 roku. Jednocześnie w sektorze transportu towarowego masa przewiezionych ładunków osiągnęła poziom 223,5 mln ton, nieznacznie przewyższając rezultat uzyskany w pandemicznym 2020 roku.

Dynamiczny Wzrost Przewozów Pasażerskich

Rok 2024 przyniósł istotny wzrost liczby podróżnych korzystających z kolei. W porównaniu z 2023 rokiem liczba pasażerów wzrosła o 33,1 mln, co oznacza 8,8-procentowy wzrost. Na uwagę zasługuje również wynik pracy przewozowej, który osiągnął 28,5 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o 10,2% rok do roku. Wzrost odnotowano także w pracy eksploatacyjnej, wynoszącej 205,6 mln pociągokilometrów (+7,5%). Średnia odległość podróży pasażera wzrosła do 69,9 km.

Zgodnie z danymi z grudnia 2024 r., w ostatnim miesiącu roku pociągami podróżowało prawie 33,2 mln osób, co oznacza wzrost o 5,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Wskaźnik wykorzystania kolei osiągnął wartość 10,8, co oznacza, że statystyczny mieszkaniec Polski skorzystał z usług kolejowych niemal 11 razy w ciągu roku. Eksperci podkreślają, że potencjał dalszego wzrostu pozostaje znaczący.

Wyzwania w Przewozach Towarowych

Mimo pozytywnych wyników w sektorze pasażerskim, przewozy towarowe napotykają na trudności. W 2024 roku kolej przewiozła 223,5 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 3,5% w stosunku do poprzedniego roku. Praca przewozowa wyniosła 58,3 mld tonokilometrów, czyli o 5,4% mniej niż w 2023 roku. Zmniejszeniu uległa także praca eksploatacyjna – spadek wyniósł 2,5% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Według analiz, głównymi wyzwaniami dla sektora towarowego pozostają niestabilna sytuacja geopolityczna oraz zmieniające się warunki rynkowe. Przewoźnicy intermodalni wykazali jednak oznaki ożywienia, choć nadal działają w otoczeniu charakteryzującym się dużą niepewnością.

Grudzień 2024 r. przyniósł pewne oznaki stabilizacji. Kolej przewiozła w tym miesiącu ponad 18 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 2,1% w porównaniu do grudnia 2023 r. Niemniej jednak spadek w zakresie pracy przewozowej (-2,6%) i skrócenie średniej odległości transportu jednej tony ładunku do 249 km wskazują na wciąż niestabilną sytuację.

Przyszłość Kolei w Polsce

Obserwowany wzrost w przewozach pasażerskich potwierdza rosnącą rolę kolei w krajowym systemie transportowym. Działania podejmowane przez przewoźników oraz modernizacja infrastruktury wpływają pozytywnie na zainteresowanie podróżnych. W przypadku transportu towarowego kluczowe będzie dostosowanie do zmiennych warunków gospodarczych oraz dalsza rozbudowa sieci intermodalnej.

Eksperci podkreślają, że kolej w Polsce nadal ma ogromny potencjał rozwoju, zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Odpowiednie inwestycje i strategiczne planowanie mogą przyczynić się do dalszej poprawy wyników w nadchodzących latach.

Szczegóły dotyczące parametrów eksploatacyjnych transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2024, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich znaleźć można w opracowaniu „Podsumowanie 2024 r. w przewozach pasażerskich i towarowych”.

Źródło: UTK

Śr., 5 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś