Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami na podstawie wyroku

Cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami na podstawie wyroku fotolia.pl

Pytanie: Jak przeprowadzić postępowanie wobec osoby, która odbywa karę pozbawienia wolności i wobec której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów:

  • wszcząć postępowania w następnie wydać decyzję o cofnięciu uprawnień bez określania daty początkowej oraz końcowej zakazu?
  • wszcząć postępowanie a następnie zawiesić do czasu opuszczenia zakładu karnego przez skazanego?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 182 §1 i 2 kodeku karnego wykonawczego w razie orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów, sąd przesyła odpis wyroku odpowiedniemu organowi administracji rządowej lub samorządu terytorialnego właściwemu dla miejsca zamieszkania skazanego. Jeżeli skazany prowadził pojazd wykonując pracę zarobkową, o orzeczeniu sąd zawiadamia ponadto pracodawcę, u którego skazany jest zatrudniony.  Organ, do którego przesłano orzeczenie zawierające zakaz prowadzenia pojazdów, zobowiązany jest cofnąć uprawnienia do ich prowadzenia w orzeczonym zakresie oraz nie może wydać tych uprawnień w okresie obowiązywania zakazu.  Dalej w art. 184 wskazano, że przesyłając odpis wyroku, w którym orzeczono środek karny sąd podaje na podstawie treści wyroku datę początkową, od której należy liczyć okres wykonywania tego środka. Zatem do obowiązku sądu należy podanie daty początkowej biegnięcia zakazu.

Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że powinna to być konkretna data kalendarzowa. Jeżeli sąd nie wskazał takiej daty organ administracji powinien zgodnie z art. 13 §1 kodeksu wystąpił do tego sądy z wnioskiem o wyjaśnienie orzeczenia, zawieszając postępowanie administracyjne w trybie art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego (tak przykładowo Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 28 lutego 2006 r. III SA/Lu 584/05, Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 października 2008 r. III SA/Wr 63/08). W drugim z powołanych wyroków w uzasadnieniu wskazano ponadto, że ż niedopuszczalna jest sytuacja, w której organ administracyjny samodzielnie interpretuje lub w drodze dedukcji wskazuje okres obowiązywania orzeczonego zakazu. Łączna wykładnia przepisów art. 182 § 2 i art. 184 kodeksu karnego wykonawczego prowadzi do bezspornego wniosku, iż organ administracyjny mógł orzec o cofnięciu uprawnień do prowadzenia pojazdu wyłącznie na okres oznaczony w decyzji konkretnymi datami. W przeciwnym bowiem wypadku mielibyśmy do czynienia z sytuacją w której organ administracyjny wchodząc w kompetencje sądu karnego wbrew wyraźnej dyspozycji art. 13 § 1 kkw dokonuje wyjaśnienia wątpliwości co do wykonania orzeczenia i de facto uzupełnia orzeczenie takiego sądu.

Podsumowując, organ administracji nie może wydać decyzję o cofnięciu uprawnień bez określania daty początkowej oraz końcowej zakazu, organ nie może również zawiesić postępowania na czas pobytu skazanego w zakładzie karnym z uwago na brak podstawy prawnej. Organ powinien wystąpić do sądu o wskazanie od jakiej daty należy liczyć termin zakazu i do czasu otrzymania odpowiedzi zawiesić postępowanie na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego.

Pon., 26 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel