Państwowy Instytut Badawczy – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) uruchamia nowy projekt edukacyjny pod nazwą „Klub Cyfrowych Możliwości” (KCM). Celem inicjatywy jest zainteresowanie dziewcząt edukacją i karierą w branży ICT oraz przełamywanie stereotypów dotyczących podziału zawodów na „męskie” i „kobiece”. Program finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), a jego wartość wynosi prawie 25 milionów złotych.
Nauka cyfrowa jako przepustka do przyszłości
„Klub Cyfrowych Możliwości” ma na celu rozwój kompetencji cyfrowych poprzez zajęcia z programowania, robotyki i sztucznej inteligencji. Program skierowany jest do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych, szczególnie tych pochodzących z mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do nowoczesnej edukacji jest ograniczony.
Jak wynika z raportu NASK „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego w 2024 roku, wybór kierunków związanych z nowymi technologiami wciąż jest zdominowany przez mężczyzn. Programowanie jako przyszły zawód wskazuje 22 proc. młodych mężczyzn, podczas gdy wśród dziewcząt ten odsetek wynosi jedynie 3,3 proc. Podobnie jest w przypadku zawodu informatyka – marzy o nim 15 proc. chłopców i jedynie 1,8 proc. dziewcząt. NASK, którego kadrę w 40 proc. stanowią kobiety, podejmuje działania mające na celu zmianę tej sytuacji.
Warsztaty prowadzone przez specjalistki
Zajęcia w ramach KCM będą prowadzone przez studentki kierunków ścisłych i technologicznych, które przejdą odpowiednie szkolenie. Ma to nie tylko pomóc uczestnikom w zdobyciu umiejętności cyfrowych, ale także zainspirować ich do dalszego rozwoju w tym kierunku.
Program obejmie przede wszystkim uczniów z miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców, zwłaszcza w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Częściowo uwzględnione zostaną również miasta do 100 tysięcy mieszkańców. Dziewczęta będą stanowić 60 proc. uczestników zajęć, co ma na celu wyrównanie szans w dostępie do edukacji cyfrowej.
Harmonogram i finansowanie
Rekrutacja na warsztaty odbędzie się poprzez stronę internetową projektu, gdzie regularnie publikowane będą informacje o harmonogramie i miejscach zajęć. Program potrwa od 2025 do 2029 roku, a jego celem jest objęcie wsparciem co najmniej 17 tysięcy dzieci. Warsztaty czterodniowe odbędą się w ferie zimowe i wakacje, natomiast zajęcia jednodniowe zaplanowano na październik.
Źródło: MC