Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gry planszowe jako narzędzie przyszłości w edukacji finansowej uczniów

Gry planszowe jako narzędzie przyszłości w edukacji finansowej uczniów fot.pixabay

W dobie rosnących cen, zmian w systemach emerytalnych i coraz większej dostępności instrumentów finansowych umiejętność podejmowania świadomych decyzji finansowych staje się kluczowa. Dotyczy to zarówno codziennych transakcji, jak i bardziej skomplikowanych kwestii, takich jak inwestowanie oszczędności czy zabezpieczenie finansowe na przyszłość. Mimo to, poziom wiedzy finansowej dorosłych w Polsce wciąż pozostaje na średnim poziomie w porównaniu z innymi krajami OECD, co wskazuje na konieczność wdrażania skuteczniejszych metod nauczania w tym zakresie.

Eksperci zwracają uwagę na potrzebę włączenia edukacji finansowej do programów szkolnych oraz dostosowania jej poziomu do możliwości poznawczych uczniów. Badania wykazują, że błędy w ocenie ryzyka finansowego często wynikają z ograniczeń poznawczych, które szczególnie dotykają osoby mniej zarabiające, kobiety oraz dzieci i młodzież. W związku z tym naukowcy poszukują metod edukacyjnych, które pozwolą niwelować te bariery i skutecznie przekazywać wiedzę finansową.

Jednym z najbardziej obiecujących narzędzi okazały się gry edukacyjne, czego dowodem jest badanie przeprowadzone w brazylijskich szkołach. W eksperymencie wzięło udział 104 nauczycieli z 53 placówek, którzy przeszli specjalne szkolenie z wykorzystania gry planszowej do nauczania podstaw finansów. Gra została zaprojektowana w taki sposób, by angażować uczniów poprzez interaktywne mechanizmy i scenariusze naśladujące realne decyzje finansowe. Zawierała planszę, kostkę, karty opisujące postacie o różnych dochodach i zobowiązaniach finansowych oraz elementy umożliwiające podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji, rynku nieruchomości czy giełdy.

Uczniowie mieli do wyboru dwa warianty rozgrywki. Pierwszy polegał na dążeniu do „wolności finansowej” poprzez rozsądne zarządzanie środkami i inwestowanie, natomiast drugi obejmował 50 minigier koncentrujących się na poszczególnych aspektach wiedzy finansowej. System nagród w postaci medali, osiągnięć i fikcyjnych monet, które można było wymienić na realne nagrody pod koniec roku szkolnego, dodatkowo motywował uczestników do zaangażowania w naukę.

Efektywność tej metody oceniono poprzez testy porównawcze przeprowadzone wśród uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach z grą, oraz tych, którzy nie mieli styczności z tym narzędziem. Wyniki wykazały wyraźnie pozytywny wpływ gier edukacyjnych na wszystkie analizowane zmienne: poziom wiedzy, rozumienie pojęć, zachowania finansowe i postawy uczniów wobec zarządzania środkami. Dodatkowe analizy wskazały, że choć niektóre niekontrolowane czynniki, takie jak wcześniejsze doświadczenie uczniów, mogły wpłynąć na ich podejście do finansów, to jednak wiedza i rozumienie pojęć były w dużej mierze wynikiem zastosowanej metody nauczania.

Rezultaty badania potwierdzają, że wykorzystanie gier w edukacji finansowej może być skutecznym sposobem rozwijania umiejętności finansowych już od najmłodszych lat. Interaktywna forma nauki, w przeciwieństwie do tradycyjnych wykładów, angażuje uczniów w znacznie większym stopniu, co może przyczynić się do lepszego przygotowania młodego pokolenia do świadomego zarządzania finansami w dorosłym życiu. Wprowadzenie podobnych metod na szeroką skalę mogłoby stanowić istotny krok w poprawie kompetencji finansowych społeczeństwa.

Źródło: PIE

Śr., 19 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła