Podczas czwartkowej (12.12) konferencji prasowej Sekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer poinformowała o rezultatach konsultacji społecznych ulepszonej wersji profilu absolwenta i absolwentki.
Projekt został przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych działający pod nadzorem resortu edukacji. Jego konsultacje dobiegły końca wraz z końcem października, po czym Instytut przedstawił szerszej publiczności nową wersję przedsięwzięcia, w której uwzględniono uwagi i sugestie środowiska zarówno pedagogów i pracodawców, jak i uczniów - łącznie prawie 3 tysięcy osób i instytucji. Jego celem jest wypracowanie profilu absolwenta, w którego skład mają wchodzić precyzyjnie określone umiejętności, którymi taki absolwent ma dysponować kończąc naukę w szkole.
Nowa wersja projektu przewiduje ukazanie umiejętności uczniów w ujęciu pełnym, uwzględniającym także szereg umiejętności niezwiązanych bezpośrednio z programem nauczania, jak zróżnicowane kompetencje miękkie. W porównaniu do poprzedniej propozycji, wersja 2.0 zawiera ulepszenia, mające postać większej przejrzystości i elastyczności treści, a także pełniej uwzględnionych wymagań stawianych przez zmieniający się świat i rynek pracy.
Jak wskazała wiceminister, dotychczas przeprowadzone prace stanowiły pierwszy etap przygotowania do reformy programowej, która również miałaby na każdym etapie podlegać szerokim konsultacjom. Do wzięcia udziału zaproszeni zostali przedstawiciele różnych środowisk związanych z systemem edukacji, w tym kuratorzy oświaty. Jak podkreślono, starania podjęte do tej pory są końcem zaledwie pierwszego etapu reformy, której słuszność i efektywność zależą od jak najlepiej wypracowanego konsensusu, toteż podtrzymanie formy licznych spotkań i rozmów jest szczególnie istotne.