Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Programowanie i robotyka dla dzieci: "Klub Cyfrowych Możliwości" rusza w 2025 r.

Programowanie i robotyka dla dzieci: fot.pixabay

W 2025 roku rusza wyjątkowy projekt edukacyjny skierowany do dzieci z małych miejscowości – „Klub Cyfrowych Możliwości”. Głównym celem inicjatywy, koordynowanej przez Instytut NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, jest edukacja najmłodszych w zakresie programowania, robotyki i sztucznej inteligencji, a także przełamywanie stereotypów dotyczących ról zawodowych w sektorze nowych technologii. Program ma za zadanie promować wśród dzieci, szczególnie dziewczynek, ścieżki edukacyjne i zawodowe w obszarze ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne).

Oficjalna inauguracja projektu miała miejsce 14 października 2024 roku w gmachu Politechniki Warszawskiej, co symbolicznie zbiega się z obchodami Dnia Edukacji Narodowej. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele NASK, organizatorzy programu, a także osoby związane z sektorem edukacji technologicznej. Projekt, o łącznym budżecie wynoszącym niemal 25 mln zł, będzie realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

„Klub Cyfrowych Możliwości” to bezpłatne warsztaty dla dzieci, których program obejmuje naukę programowania, robotyki oraz wykorzystywania sztucznej inteligencji. Jednym z kluczowych elementów projektu jest także edukacja na temat bezpieczeństwa w internecie, co jest szczególnie ważne w dobie powszechnego dostępu do sieci. Nowatorstwo programu polega na łączeniu rozwoju kompetencji cyfrowych z promocją kobiet w sektorze nowych technologii. Warsztaty będą prowadzone przez studentki i absolwentki kierunków technicznych, aby ukazać dziewczynkom nowe perspektywy w edukacji i zawodach związanych z technologią.

Dane z raportu NASK z 2024 roku, dotyczące aspiracji zawodowych młodzieży, pokazują, że tylko niewielki odsetek dziewcząt interesuje się pracą w zawodach technologicznych. Tylko 3,3% młodych kobiet wskazało programowanie jako wymarzoną ścieżkę kariery, a jedynie 1,8% planuje zostać informatyczką. W odpowiedzi na te dane projekt ma na celu zachęcanie dziewczynek do wyboru ścieżek edukacyjnych związanych z nowymi technologiami oraz pokazanie, że sektor ICT nie jest zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn.

Zajęcia „Klubu Cyfrowych Możliwości” skierowane są do uczniów szkół podstawowych z klas IV-VIII, przede wszystkim z miejscowości do 20 tys. mieszkańców, gdzie dostęp do dodatkowych zajęć edukacyjnych jest ograniczony. Program przewiduje również wsparcie dzieci z miast do 100 tys. mieszkańców. Projekt ma objąć swoim zasięgiem co najmniej 17 tys. dzieci w latach 2025-2029. Warsztaty będą organizowane w trakcie ferii zimowych oraz wakacji, a także podczas specjalnych wydarzeń, takich jak Europejski Tydzień Kodowania.

Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona za pośrednictwem strony internetowej projektu, gdzie rodzice i opiekunowie będą mogli zgłaszać swoje dzieci. Organizatorzy będą na bieżąco informować o terminach i lokalizacjach zajęć. W ramach programu przewidziane są kilkudniowe cykle zajęć oraz jednodniowe warsztaty, które umożliwią dzieciom z różnych regionów Polski zdobywanie nowych umiejętności technologicznych.

Projekt „Klub Cyfrowych Możliwości” to nie tylko szansa na rozwój umiejętności cyfrowych u najmłodszych, ale także na zmienianie stereotypów dotyczących ról zawodowych w sektorze ICT. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki temu programowi coraz więcej dziewczynek będzie rozważało ścieżki kariery w nowych technologiach.

Źródło: MC

Śr., 16 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś