Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Program wspierający uczelnie w minimalizowaniu zjawiska drop-outu

Program wspierający uczelnie w minimalizowaniu zjawiska drop-outu fotolia.pl

Blisko 200 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) zostanie przeznaczone na wsparcie uczelni w walce z problemem przedwczesnego kończenia studiów przez studentów. Zjawisko to, znane jako drop-out, jest jednym z poważniejszych wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym. Aby przeciwdziałać temu problemowi, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”, w ramach którego uczelnie mogą ubiegać się o dofinansowanie na działania mające na celu zmniejszenie liczby studentów rezygnujących z nauki przed uzyskaniem dyplomu.

Zjawisko drop-outu w Polsce jest bardzo powszechne. Według danych Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI), w latach 2012-2020 ponad 1,3 miliona osób zrezygnowało ze studiów, co stanowi 40% ogółu studentów w tym okresie. Aby temu przeciwdziałać, NCBR przeznaczyło 194 miliony złotych na wsparcie uczelni, które podejmą działania mające na celu minimalizację tego zjawiska. Nabór wniosków w konkursie potrwa od 23 września 2024 roku do 31 stycznia 2025 roku.

Eksperci podkreślają, że zjawisko przedwczesnego kończenia studiów wynika z wielu czynników. Często studenci zderzają się z rozbieżnością między oczekiwaniami a rzeczywistością – liczą na praktyczne przygotowanie do pracy, a zamiast tego spotykają się z nadmiarem teorii, brakiem staży czy zajęć praktycznych. Problemem bywa również zbyt wysoki lub zbyt niski poziom nauczania, brak zainteresowania wybranym kierunkiem, czy też konieczność podjęcia pracy na pełny etat. Drop-out dotyczy nie tylko osób na początkowym etapie nauki, ale również tych, którzy są bliscy ukończenia studiów.

Kluczowym elementem, który pomoże uczelniom skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku, jest przeprowadzenie szczegółowej diagnozy przyczyn występowania drop-outu na danej uczelni. Na tej podstawie uczelnie będą mogły zaplanować działania, które realnie zmniejszą ryzyko przerwania nauki. NCBR zachęca, aby w procesie diagnozy wykorzystywać m.in. dane z Ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych oraz analizować czynniki takie jak sytuacja społeczna, ekonomiczna czy edukacyjna studentów.

Projekty zgłaszane do konkursu mogą obejmować działania horyzontalne, skierowane na całą uczelnię, lub specyficzne, dedykowane określonym kierunkom. Uczelnie mogą skupić się m.in. na zwiększaniu efektywności rekrutacji, wsparciu akademickich biur karier, współpracy z doradcami zawodowymi oraz pracodawcami, a także wprowadzeniu systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego. W ramach dofinansowania można również sfinansować zajęcia wyrównawcze, pomoc psychologiczną czy wsparcie materialne dla studentów, a także rozbudować system monitorowania zjawiska drop-outu.

Maksymalna wartość jednego projektu wynosi 5 milionów złotych, a uczelnie muszą zapewnić wkład własny na poziomie 3%. Projekty mogą być realizowane samodzielnie lub w partnerstwie z innymi uczelniami, a czas realizacji nie może przekroczyć 42 miesięcy.

Konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu” to szansa dla polskich uczelni na zredukowanie liczby studentów rezygnujących ze studiów i stworzenie warunków, które ułatwią młodym ludziom zdobycie dyplomu i lepsze przygotowanie do przyszłej kariery zawodowej.

Szczegóły dotyczące naboru wraz z dokumentacją konkursową znajdują się TUTAJ

Źródło: NCBR

Czw., 10 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś