W tytułowej kwestii wypowiedział się Wojewoda Mazowiecki w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym. Co stwierdził organ nadzoru?
Stan faktyczny
Wojewoda kontrolował zarządzenie wójta w sprawie zatwierdzenia konkursu na dyrektora szkoły podstawowej. Do organu wpłynęły również zarządzenia wójta w sprawie ogłoszenia konkursu na dyrektora szkoły, a także w sprawie powołania komisji konkursowej.
Wojewoda zauważył, że z dokumentacji załączonej przez wójta jednoznacznie wynika, że ogłoszenie o konkursie nie zostało umieszczone na stronie internetowej urzędu gminy.
Co mówią przepisy?
Zasadą jest, że kandydata na stanowisko dyrektora szkoły (placówki) publicznej, wyłania się w drodze konkursu (art. 63 ust. 10 Prawa oświatowego). Z kolei procedurę wyłaniania dyrektora szkoły reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
W § 1 ust. 5 rozporządzenia, zawarty został wymóg, by organ prowadzący szkołę zamieścił informację o ogłoszeniu konkursu na swojej stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie lub w inny zwyczajowo ustalony sposób.
W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, informację o ogłoszeniu konkursu można zamieścić również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) kuratorium oświaty właściwego dla siedziby przedszkola, szkoły lub placówki oraz w dzienniku o zasięgu wojewódzkim (zob. § 1 ust. 6 rozporządzenia).
Nadto, zgodnie z § 1 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku konkursu na dyrektora placówki prowadzonej przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ, informację o ogłoszeniu konkursu należy zamieścić również na stronie BIP tego organu.
Strona WWW to nie (zawsze) BIP
Wojewoda zauważył, że ustawodawca rozróżnia stronę WWW danego podmiotu (podmiotową stronę internetową) od strony BIP tego podmiotu. Jednostki samorządu terytorialnego są zobligowane do ogłoszenia takiego konkursu na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń (tj. w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie), a inne organy również dodatkowo na BIP.
Organ nadzoru stwierdził, że gdyby wolą ustawodawcy było zamieszczanie przedmiotowego ogłoszenia na BIP JST, to wyraźnie sformułowałby taki warunek w przepisach.
Wojewoda wywnioskował również, że umieszczenie informacji o ogłoszeniu konkursu na stronie BIP spełni wymóg określony w § 1 ust. 5 ww. rozporządzenia wyłącznie wtedy, gdy strona internetowa gminy jest jednocześnie stroną podmiotową BIP. Zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, strona WWW podmiotu może być jednocześnie stroną podmiotową BIP, o ile spełnia wszystkie wymogi ustawy i rozporządzenia.
W przypadku kontrolowanego zarządzenia, strona WWW urzędu gminy nie była stroną podmiotową BIP.
Rozstrzygnięcie
Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia w sprawie zatwierdzenia konkursu na dyrektora szkoły, bowiem zarządzenie o ogłoszeniu konkursu nie zostało umieszczone na stronie internetowej gminy. Tym samym został naruszony przepis § 1 ust. 5 rozporządzenia. Zdaniem organu nadzoru, zarządzenie w sprawie ogłoszenia konkursu nie zostało w pełni wykonane.
Brak ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej jest – według wojewody, „inną nieprawidłowością”, o której mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia, która mogła mieć wpływ na wynik konkursu. Mógł bowiem zostać zawężony krąg osób, które byłyby zainteresowane przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a tego nie zrobiły z uwagi na brak informacji o ogłoszeniu.
W efekcie, w stanie faktycznym sprawy, niedopuszczalne było zatwierdzenie konkursu. Tylko bowiem prawidłowo podjęte czynności, w trakcie prawidłowo ogłoszonego konkursu, upoważniają do jego zatwierdzenia przez właściwy organ.
Na zakończenie
Z interpretacji wojewody wynika, że w przypadku ogłaszania konkursu na dyrektora szkoły, organ prowadzący ma obowiązek zamieszczenia tego ogłoszenia na swojej stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie. Publikacja ogłoszenia w BIP jest zatem fakultatywna. Jednakże prawidłowe umieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej organu prowadzącego stanowi o prawidłowości procedury konkursowej i odnosi skutki prawne.
Oznacza to, że organy prowadzące przy ogłaszaniu konkursów na dyrektora szkoły powinny dbać o prawidłowe zamieszczenie treści ogłoszenia na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń w budynku urzędu. Publikacja ogłoszenia w BIP zamiast na stronie internetowej stanowić będzie naruszenie § 1 ust. 5 rozporządzenia, chyba że strona internetowa jest jednocześnie stroną podmiotową BIP organu prowadzącego.
Opracowano na podstawie rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 05.09.2024 r., znak: WP-P.4131.7.2024
Źródło: www.gov.pl