Wojewoda Wielkopolski: określona długość pracy w danej szkole nie może stanowić przesłanki przyznania nauczycielom dodatku motywacyjnego, a uchwała dotycząca dodatków do wynagrodzeń przewidująca takie kryterium, jest uchwałą nieważną.
Rozstrzygnięcie Wojewody dotyczy uchwały rady gminy, w której przyjęto regulamin ustalania dodatków do wynagrodzeń dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych na obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała została oparta na podstawie art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, który nakłada na organy prowadzące szkoły obowiązek ustalenia wysokości stawek dodatków, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa, jak i wysokość oraz warunki wypłacania innych składników, tj. nagrody. Same warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego zostały natomiast wyznaczone mocą rozporządzenia ministra właściwego do spraw edukacji z dnia 31 stycznia 2005 r. Na mocy tego rozporządzenia, do kluczowych kryteriów wynagradzania nauczycieli należą:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela (tj. inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły);
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Rozporządzenie nie wprowadza zatem żadnego wymogu legitymowania się przez nauczyciela określoną długością pracy w danej szkole. Nie odnosi się do tego żaden z warunków wskazanych w obowiązującym akcie prawnym stosowanym przez organ samorządu. Rada gminy w swojej uchwale nadmieniła tymczasem, że koniecznym warunkiem wypłacenia nauczycielowi dodatkowych pieniędzy z tego tytułu, jest przepracowanie przez niego w danej szkole co najmniej dwóch lat.
Jak zauważył organ nadzoru, warunki wskazane w uchwale nie mieszczą się w zakresie "ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego", co stanowiło intencję ustawodawcy. Ich nieuprawniona modyfikacja została wobec tego uznana za naruszenie hierarchiczności norm prawnych poprzez wykroczenie poza ramy upoważnienia ustawowego. W tym miejscu Wojewoda powołał się na stanowisko WSA w Krakowie wyrażone wyrokiem z dnia 9 marca 2010 r. (sygn. III SA/Kr 1007/09), które ugruntowało tezę o niedopuszczalności wprowadzenia cenzusu długości pracy jako okoliczności warunkującej otrzymanie dodatku. Organy ustalające kryteria przyznawania dodatków motywacyjnych, muszą mieścić się w zakresie przesłanek przewidzianych w rozporządzeniu do ustawy.
Tak poważne naruszenie prawa uzasadniło orzeczenie nieważności badanej uchwały.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 4 września 2024 r. (sygn. NP-III.4131.1.290.2024.7)