Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przywrócenie właściwej pozycji organu prowadzącego w systemie oświaty - stanowisko ZO ZPP

Przywrócenie właściwej pozycji organu prowadzącego w systemie oświaty - stanowisko ZO ZPP fotolia.pl

Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich podczas obrad, które miały miejsce 14 marca 2024 r. przyjęło stanowisko w sprawie zadań organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w systemie oświaty.

ZO ZPP popiera kierunek zmian legislacyjnych zmierzających do uporządkowania kompetencji organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w sposób szanujący konstytucyjną zasadę samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jako wspólnot realizujących zadania publiczne zaspakajające zbiorowe potrzeby mieszkańców.

Kuratorzy oświaty otrzymali w ostatnich latach szereg kompetencji zarządczych wykraczających poza ustawowe rozumienie pojęcia nadzoru pedagogicznego – wkraczając znacząco w kompetencje organu prowadzącego szkoły.

Kształtowanie sieci szkół, likwidacja lub przekształcanie szkół i placówek, łączenie w zespół czy wyłączanie z zespołu – o tym decyduje kurator przy braku jakiejkolwiek dalszej odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań. Ich skutki, zarówno organizacyjne jak i finansowe, ponoszą organy prowadzące. Kuratorzy uzyskali również bardzo silną pozycję przy wyborze dyrektorów szkół i placówek – co pozbawia organy prowadzące wpływu na osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi.

Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich w przyjętym stanowisku wyraża potrzebę gruntownych zmian w przedmiotowym zakresie, tak aby organy prowadzące (jednostki samorządu terytorialnego) miały realny wpływ i możliwość zarządzania lokalną oświatą. 

Pt., 15 Mrz. 2024 1 Komentarz Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka

Komentarze

Bernadeta
+1 # Bernadeta 2024-03-18 11:31
Brawo! Wreszcie zauważono w jaki sposób Kurator ogranicza w sposób często nie uzasadniony kompetencje które są niezmiennie od lat przypisane organom prowadzącym szkoły i placówki oświatowe.
| | |