Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZPP postuluje o zmiany w zakresie dotowania szkół i placówek niepublicznych

ZPP postuluje o zmiany w zakresie dotowania szkół i placówek niepublicznych fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich złożył w Sejmie petycję w sprawie zmian w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych. 

Związek Powiatów Polskich proponuje, aby wzorem jednostek oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego także dla jednostek niepublicznych wiążąca była liczba uczniów wykazywana według stanu na dzień 30 września roku bazowego do Systemu Informacji Oświatowej, która powinna pokrywać się z informacją o planowanej liczbie uczniów przekazywaną do organu dotującego.

ZPP postuluje o przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym dotacja w szkołach niepublicznych będzie wypłacana na faktyczną liczbę uczniów w danym miesiącu ale nie wyższą niż według stanu przekazanego na dzień 30 września do systemu informacji oświatowej.

Obecne przepisy prowadzą bowiem do sytuacji, w której wspólnota lokalna kosztem ograniczenia istotnych dla siebie zadań publicznych jest zmuszona dotować szkoły i placówki niepubliczne przyjmujące w ciągu roku szkolnego nowych uczniów i wychowanków.

Postulowana w petycji zmiana ma na celu zakończenie obecnej patologicznej sytuacji. Korespondencja w sprawie niezbędnych zmian w sposobie finansowania oświaty niepublicznej napływa do Związku Powiatów Polskich permanentnie. Systemowo resort edukacji w ramach powołanej grupy roboczej zadeklarował wypracowanie ze stroną samorządową propozycji szczegółowych rozwiązań. Nie czekając jednak na kolejną reformę, ZPP uważa, że już na ten moment niezbędne jest dokonanie zmiany w zakresie objętym niniejszą petycją.

Jak podkreśla Związek Powiatów Polskich proponowana zmiana da gwarancję sprawiedliwego i właściwego dysponowania środkami publicznymi, a także możliwość skutecznego i realnego planowania wydatków w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Spowoduje też, że po stronie podmiotów niepublicznych pojawi się większa autorefleksja i dyscyplina w podejmowanych działaniach, a każdy wzrost liczby uczniów będzie przemyślanym działaniem. Da to poczucie systemowej równowagi, gdzie każdy podmiot sam będzie ponosił skutki finansowe podejmowanych przez siebie decyzji. 

Źródło: zpp.pl 

Pt., 15 Mrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka