Kontynuujemy cykl artykułów odpowiadających na pytania, które zgłosili uczestnicy organizowanego przez Związek Powiatów Polskich bezpłatnego szkolenia pn. Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej prowadzona przez JST.
Pytanie: Jak należy postępować, gdy w wyniku omyłki po stronie jednostki oświatowej/organu dotującego zostanie przekazana w ciągu roku wyższa/niższa subwencja oświatowa? Jak dokonywać zwrotów/dopłat dotacji w danym miesiącu w wyniku takiej omyłki? Co należy zrobić w przypadku, gdy omyłka wyjdzie na jaw po zakończonym roku kalendarzowym, w którym została udzielona dotacja oświatowa?
Odpowiedź: W przywołanej w pytaniach sytuacji zastosowanie może znaleźć art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych dotyczący aktualizacji kwoty dotacji w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Gdy pobranie dotacji w nadmiernej wysokości zostało stwierdzone przez organ dopiero w wyniku rozliczenia dotacji po zakończeniu roku budżetowego, a nie w jego trakcie możliwe jest dochodzenie zwrotu dotacji na podstawie art. 252 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (wyrok WSA w Gorzowie Wlkp z 29 września 2021 r., II SA.Go 387/21; wyrok WSA w Gliwicach z 10 sierpnia 2020 r. I SA/Gl 183/20).
Pytanie: Czy podczas kontroli można robić zdjęcia dokumentów służbowym telefonem?
Odpowiedź: Tak, zdjęcie wykonane telefonem będzie traktowane jak wykonanie kopii dokumentu. Możliwa jest każda powszechnie dostępna technika sporządzania kopii, byleby nie ucierpiały na tym akta sprawy. Może to być dokonywane za pomocą kserokopiarek, a także innych nowoczesnych urządzeń służących do powielania i utrwalania materiałów oraz informacji, nie wyłączając skanerów oraz cyfrowych aparatów fotograficznych (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 29 marca 2012 r., sygn. akt: II SA/Bk 122/2012).
Pytanie: Czy kontrolowany może zażądać dokładnego harmonogramu kontroli?
Odpowiedź: Przepisy prawa nie przewidują takiego uprawnienia. Pytanie co zawiera uchwała podejmowana na podstawie art. 38 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dobrą praktyką powinno być określenie w zawiadomieniu o kontroli co najmniej terminu rozpoczęcia i zakończenia.
Pytanie: Czy kontrolowana placówka ma prawo do korekty rozliczenia w trakcie prowadzonej kontroli lub po jej zakończeniu?
Odpowiedź: Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 7 grudnia 2016 r. (sygn.akt II GSK 727/15) w kontekście ww. art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty (uchylony) wskazał, że: Pojęcie rozliczanie, użyte w tym przepisie przez ustawodawcę, rozumieć należy, jako upoważnienie do określenia trybu rozliczania dotacji rozumianego jako czynności z zakresu księgowości i rachunkowości, zaś termin rozliczania winien oznaczać zasady i terminy zgłaszania ewentualnej korekty danych stanowiących podstawę naliczania dotacji, a także zwrotu niewykorzystanej dotacji. Co nadto istotne, w ww. pismach zaakcentowano również, że nawet brak takich regulacji w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie oznacza jednocześnie braku możliwości dokonania korekty przez podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole.