Czy gmina może zorganizować bezpłatny dowóz uczniów do szkoły poza ustalonym obwodem szkolnym? Zdaniem katowickiej RIO brak jest podstaw prawnych do dokonania wydatków z tego tytułu.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego, sieć publicznych szkół podstawowych powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego. Co istotne, droga dziecka
z domu do szkoły nie może przekraczać 3 km – w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych i 4 km – w przypadku uczniów klas V-VIII szkół podstawowych.
Z kolei art. 39 ust. 3 Prawa oświatowego stanowi, że jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, a do ukończenia przez dziecko 7 lat – także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej. Natomiast, jeżeli nie przekracza tych odległości, gmina może zorganizować bezpłatny transport, zapewniając opiekę w czasie przewozu.
Zdaniem RIO, mając na uwadze powyższe przepisy, a także art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, należy uznać, że sfinansowanie z budżetu dowozu uczniów do szkoły niebędącej dla nich szkołą obwodową,
w sytuacji gdy są oni mieszkańcami gminy nie znajduje uzasadnienia. Uniemożliwia to brak podstaw prawnych do dokonania takiego wydatku.
Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z 16.10.2023 r., znak: WA-023/89/23
Źródło: riokatowice.bip.net.pl
Komentarze
one poza obwodem danej szkoły, albo nawet poza terytorium gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 22 września 2016 r. o sygn. II GSK3305/15 podtrzymał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjne go w Rzeszowie z dnia 25 sierpnia 2015 r. (sygn. akt I SA/Rz 699/15). Oznacza to, że wyrok WSA w Rzeszowie stał się prawomocny.