Jedno ze stanowisk przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich dotyczyło konieczności opracowania i wdrożenia długofalowej polityki oświatowej państwa. „Bez globalnego spojrzenia, każda kolejna zmiana przepisów oświatowych będzie tylko zwiększać chaos” – podkreślają Starostowie.
W stanowisku zaznaczono, że system oświaty nie może realizować doraźnych interesów, a winien być traktowany jako oparte na rozwiązaniach formalnych dobro wspólne.
Rok 2022 przyniósł wiele niepokojących pomysłów zmian w edukacji. Forsowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki rządowa nowelizacja ustawy – Prawo oświatowe koncentrowała się na zwiększeniu władzy kuratorów oświaty kosztem nie tylko uprawnień jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących, ale również rodziców – bez przewidywania żadnej odpowiedzialności za podejmowane przez nich decyzje. Choć prezydent zawetował ustawę, to problem nie pozostaje rozwiązany, a proponowane rozwiązania mogą powrócić jedynie w lekko zmodyfikowanej wersji.
Zgromadzenie Ogólne ZPP zwróciło również uwagę na problemy związane z proponowanymi przez rząd podwyżkami dla nauczycieli. Starostowie są zgodni co do słuszności samego pomysłu, jednak niepokojące jest, że skutki finansowe proponowanych zmian poniosą jednostki samorządu terytorialnego, których finanse i tak są już mocno nadszarpnięte.
W swoim stanowisku przedstawiciele powiatów i miast na prawach powiatu odnieśli się również do propozycji zatrudnienia od 1 września br. określonej ustawowo liczby nauczycieli specjalistów w szkołach ogólnodostępnych a także proponowanych zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, zwłaszcza nauczycieli stażystów i kontraktowych.
Starostowie wyrazili obawę, że proponowane przez rząd zmiany, zamiast usprawnienia systemu, przyniosą chaos.
Związek Powiatów Polskich wyraził oczekiwanie, że w końcu zainicjowane zostaną zmiany w zasadach finansowania oświaty. „Jest to niezbędne w sytuacji, w której z roku na rok jednostki samorządu terytorialnego przeznaczają na finansowanie bieżących wydatków edukacyjnych nie tylko kwotowo coraz więcej, ale i procentowo” – podkreślono w stanowisku.
Związek Powiatów Polskich wyraził ponadto oczekiwanie co do podjęcia kompleksowych prac nad stworzeniem długofalowej polityki oświatowej państwa, a w oparciu o nią systemu edukacji odpowiadającego na wyzwania XXI w.
Z pełna treścią stanowiska można zapoznać się TUTAJ.