7 marca br. skierowany został do Sejmu projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (druk 2069).
Projekt przewiduje także rozwiązania dotyczące systemu oświaty i edukacji dzieci - uchodźców z Ukrainy w polskich szkołach (art. 47 - art. 54 projektu ustawy oraz pkt 39 i pkt 40 autopoprawki).
Jak przewidziano w roku 2022 środki służące wsparciu jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny będą mogły pochodzić z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej oraz z Funduszu pomocy, o którym mowa w art. 11 projektu ustawy).
Przy podziale tych środków uwzględniane będą także zadania polegające na dowozie uczniów oraz związane z zapewnieniem kształcenia, wychowania i opieki uczniom, którzy kończą 5 lat lub mniej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, niezwiązanych z wychowaniem i kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz finansowaniem świadczenia na start (art. 28 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).
Projekt ustawy przewiduje również szczegółowy tryb tworzenia "innych lokalizacji prowadzenia zajęć" w celu zapewnienia kształcenia i wychowania dzieciom lub uczniom będącym obywatelami Ukrainy.
Dodatkowo w zakresie kwestii kadrowych wskazano, że w roku szkolnym 2021/2022:
- w szkole, w której utworzono dodatkowy oddział w celu zapewnienia kształcenia i wychowania dzieciom i uczniom będącym obywatelami Ukrainy, nauczycielowi mogą być przydzielone, za jego zgodą, godziny ponadwymiarowe w wymiarze wyższym niż określony w art. 35 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela;
- na stanowisku pomocy nauczyciela, o którym mowa w art. 165 ust. 8 ustawy – Prawo oświatowe, może być zatrudniona osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego, jeżeli posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym pomoc uczniowi, który nie zna języka polskiego albo zna go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki;
- osoby przebywające na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym mogą zostać zatrudnione na stanowisku pomocy nauczyciela, o którym mowa w art. 165 ust. 8 ustawy - Prawo oświatowe lub na stanowisku nauczyciela, jeżeli w szkole utworzono dodatkowy oddział w celu zapewnienia kształcenia i wychowania dzieciom i uczniom będącym obywatelami Ukrainy.
Szczegółowe kwestie dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania, przeprowadzania egzaminów, organizacji pracy jednostek systemu oświaty, przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego zostaną zredagowane w rozporządzeniu wykonawczym, tak aby wprowadzić w tym zakresie odrębne unormowania, uwzględniające dostosowanie procesu kształcenia, wychowania i opieki do potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.
Z projektem i autopoprawką można zapoznać się tutaj.