Związek Nauczycielstwa Polskiego opublikował krótki poradnik, dzięki któremu można sprawniej zorganizować pracę w szkole, gdy pojawią się w niej uczniowie i uczennice z Ukrainy. Pięć podrozdziałów zawiera praktyczne wskazówki oraz informację o kolejnych działaniach planowanych przez ZNP.
Poradnik jest traktowany jako tekst otwarty – nauczyciele mogą uzupełnić go swoimi pomysłami i przykładami dobrych praktyk.
Przy opracowaniu podręcznika, ZNP korzystał z doświadczenia niemieckich koleżanek i kolegów, którzy w 2014 i 2015 roku stanęli wobec ogromnego napływu dzieci uchodźczych i z dnia na dzień klasy ich powiększały się o kilkoro, a czasem nawet o kilkanaścioro uczniów. Zwracali oni uwagę, że początkową empatię i gotowość niesienia pomocy po kilku tygodniach zastąpiły inne emocje, spowodowane brakiem wsparcia, ogromnym poczuciem odpowiedzialności i przeciążeniem pracą, a także obawami, czy podejmowane działania są słuszne, czy nie szkodzą.
Celem powstałego poradnika jest zbudowanie wspólnoty pełnej zaufania i szacunku. Publikacja jest podzielona na następujące podrozdziały:
- Nasza szkoła przyjaznym centrum informacji
- Komunikacja – język nasz powszedni
- Pierwsze wrażenie – lekcje powitalne, zapoznanie
- Rodzice – nasi partnerzy i sprzymierzeńcy
- Centrum psychologicznego wsparcia – nauczyciele specjaliści
- Co w najbliższych dniach?
Poradnik można pobrać na stronie: www.znp.edu.pl.
Źródło: ZNP