Orzeczenie o nieprzyjęciu do przedszkola jest decyzją administracyjną, nawet jeżeli ustawodawca posługuje się w przepisach dotyczących rekrutacji terminem rozstrzygnięcie (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 czerwca 2021 r., III SA/Gd 412/21).
O ile zatem przepisy szczególne zawarte w ustawie Prawo oświatowe nie stanowią inaczej, to decyzja ta spełniać musi wymogi wynikające z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Do wymogów tych należy w szczególności uzasadnienie decyzji, o którym mowa w art. 107 § 3 k.p.a. Przepis ten stanowi, że uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Do naruszenia art. 107 § 3 k.p.a. dochodzi wtedy, gdy uzasadnienie decyzji nie zawiera wszystkich elementów, wymienionych w tym przepisie albo gdy mimo formalnej poprawności jego treść - ze względu np. na ogólnikowość stwierdzeń i argumentów - nie pozwala na skontrolowanie poprawności rozstrzygnięcia sprawy.
W przywołanym na wstępie wyroku stan faktyczny sprawy wskazywał, że z uzasadnienia zaskarżonej decyzji o nieprzyjęciu do przedszkola nie sposób było odczytać rzeczywistych przyczyn nieprzyjęcia do przedszkola będącego "pierwszą preferencją" rodziców. Jak wskazał sąd z uzasadnienia tego, podobnie jak i z uzasadnienia rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wynika jedynie, że spośród kilkorga dzieci, które otrzymały 51 punktów kwalifikacyjnych przyjęto niektóre, zaś innym przyjęcia odmówiono. Nie podano jednak żadnych okoliczności, które wskazywałyby na kryteria dokonanej decyzji.
Zdaniem WSA nie stanowi właściwego uzasadnienia stwierdzenie, że nieprzyjęcie nastąpiło z powodu braku miejsc, skoro inne dzieci - którym przyznano tę samą ilość punktów zostały przyjęte. Jeśli istniały kryteria, według których organ rozstrzygający w sprawie dokonał podziału grupy dzieci, które uzyskały 51 punktów na te, które zostały przyjęte i te, którym przyjęcia odmówiono, to uzasadnienie zaskarżonej decyzji powinno na takie kryterium jednoznacznie wskazywać. Brak przywołania takiego kryterium czyni niemożliwym skontrolowanie prawidłowości procedury rekrutacyjnej przeprowadzonej przez właściwe organy.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl