Do Zespołu Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST wpłynęło pismo od sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w sprawie dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół.
Jak wskazali nadawcy Komisja otrzymała korespondencje od rodziców dzieci niepełnosprawnych z prośbą o zmianę art. 39a ustawy - Prawo oświatowe, ponieważ aktualny sposób obliczania zwrotu kosztów za dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły przez rodziców własnym samochodem nie pokrywa w pełni poniesionych wydatków.
Rodzice dzieci niepełnosprawnych podnoszą, że ustawa mówi o "zwrocie rodzicom kosztów przewozu..." czyli wprost wskazuje, że powinny zostać uwzględnione wszystkie wydatki związane z przewozem dziecka, a więc zakup paliwa, amortyzacja i pozostałe wydatki eksploatacyjne. Natomiast zawarte w art. 39a ust. 2 wskaźniki c i d w ocenie rodziców dzieci niepełnosprawnych są problematycznie i różnie interpretowane oraz nie sumują pełnego zwrotu nawet za paliwo.
Wskaźnik c dotyczący średniej ceny jednostki paliwa w danej gminie jest ustalany raz na cały rok szkolny a w tym czasie może dojść do dużych zmian w cenach. Zaś wskaźnik d odnosząc się do "danych producenta pojazdu" nie uwzględnia samochodów kilkunastoletnich, które spalają więcej niż samochody nowe.
W piśmie skierowanym do Komisji rodzice dzieci niepełnosprawnych zaproponowali, aby średnie zużycie paliwa dla pojazdów używanych było liczone na podstawie oświadczenia rodzica (właściciela samochodu) a cena paliwa jako średnia z rozliczanego miesiąca. Aby zwrot kosztów przewozu był naliczony w pełnej wysokości zawnioskowano także o doliczenie amortyzacji i pozostałych wydatków eksploatacyjnych.
Na gruncie powyższego rodzice dzieci niepełnosprawnych przedłożyli także nowe brzmienie wzoru określającego zwrot kosztów jednorazowego przewozu (art. 39a ust. 2 PO):
Koszt = (a-b) x c
gdzie:
a - liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania do miejsca nauki dziecka i z powrotem, a także przewozu rodzica z tego miejsca do miejsca zamieszkania lub miejsca pracy
b - liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy, jeżeli nie wykonywałby przewozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły
c - stawka za 1 km przebiegu pojazdu określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego została poproszona przez przewodniczącego sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rozważenie powyższych propozycji.
Komentarze
Czy ktoś z rządzących rozumie, co znaczy walka o lepsze jutro dla swojego chorego dziecka, a przecież szkoła to przecież inwestycja w rozwój dzieci, także tych niepełnosprawny ch. Dlaczego WŁADZA RP uwzięła się nad tymi dziećmi i nie chce zmienić, znowelizować przepisów ustawy, która zaniżyła i to znacznie zwrot kosztów dowozu.
Nas rodziców nie stać i nie mamy z czego dofinansować dowozu dzieci. Przecież tyle mówicie jako pomagacie chorym dzieciom. My rodzice dzieci niepełnosprawny ch twierdzimy inaczej, ponieważ na co dzień "korzystamy" z pomocy Państwa:
-zasiłek pielęgnacyjny 215 zł miesięcznie
-zasiłek rehabilitacyjny 110 zł miesięcznie
- w tych najtrudniejszyc h przypadkach, gdy dziecko wymaga całodobowej opieki ze względu na stan zdrowia( tzw. stopień niepełnosprawno ści znaczny) 1971 zł miesięcznie - za opiekę 24 h na dobę.