W porządku obrad październikowego Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST znalazł się punkt dotyczący Stanowiska Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych w sprawie oczekiwanej reformy systemu finansów publicznych i organizacji oświaty.
Jednakże ze względu na fakt, że stanowisko wpłynęło dzień przed Zespołem zdecydowano, że MEN ustosunkuje się, do przedstawionych tamże wniosków na piśmie i temat stanie się przedmiotem dyskusji podczas kolejnego posiedzenia Zespołu.
W stanowisku z 15 października br. OPOS wskazuje na oczekiwane kierunki zmian w systemie oświaty w Polsce. Są to postulany, które od lat zgłaszają także przedstawiciele strony samorządowej Zespołu Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.
Do podstawowych problemów finansowania oświaty zaliczono następujące kwestie:
- wysokość subwencji i dotacji przeznaczanych przez państwo na edukację i opiekę nad dziećmi jest niewystarczające
- sposób naliczania subwencji jest niejasny i przeregulowany
- utrwalająca się od lat praktyka zrzucania na samorządy nowych zadań, za którymi nie idą środki finansowe, obniża możliwości prawidłowego funkcjonowania oświaty oraz innych dziedzin za które odpowiadają samorządy
- regulacje wynagrodzeń dla nauczycieli w trakcie roku budżetowego bez zabezpieczenia na to adekwatnych środków finansowych paraliżują pracę samorządu oraz są niezgodne z zasadami pomocniczości Państwa
- zasady przyznawania i finansowania urlopów dla poratowania zdrowia powinny być zmienione, Koszty te powinny być pokrywane ze środków ZUS.
- brak w kwocie subwencji uzupełniającej dodatkowej kwoty z tytułu odpraw dla nauczycieli przechodzących na świadczenia kompensacyjne.
- brak wsparcia finansowego dla pracowni specjalistycznych adekwatnego do rzeczywistych potrzeb
- wysoki koszt dowozu uczniów.
W nawiązaniu do powyższych problemów OPOS zgłosiło następujące postulaty finansowe:
- Docelowe zastąpienie subwencji oświatowej dotacją w pełni pokrywającą koszty wynagrodzeń nauczycieli w szkołach i przedszkolach
- Opracowanie i wdrożenie nowego systemu wynagradzania nauczycieli, powiązanego ze średnią płacą w kraju, dostosowanego do aktualnych realiów organizacji pracy i płacy z uwzględnieniem nowoczesnych systemów motywacyjnych.
W okresie przejściowym:
- zwiększenie poziomu subwencji oświatowej i dotacji przedszkolnej
- zniesienie obowiązku uzyskiwania średnich wynagrodzeń w sposób określony w art. 30a KN
- wliczenie dodatku wiejskiego do składników wynagrodzenia nauczycieli
- zrównanie wysokości odpisu na fundusz socjalny dla nauczycieli z analogicznym dotyczącym pracowników samorządowych
- pełne finansowanie przez budżet państwa kosztów odpraw emerytalnych dla nauczycieli przechodzących na świadczenia emerytalne oraz finansowanie wynagrodzeń nauczycieli przebywających na urlopach dla poratowania zdrowia przez ZUS
- pełne pokrycie przez państwo wprowadzanych podwyżek dla nauczycieli
- zwiększenie dotacji przedszkolnej na jednego przedszkolaka.
W stanowisku zgłoszono także szereg problemów utrudniających samorządom efektywne zarządzanie oświatą:
- brak stabilizacji w Polskiej oświacie, ciągłe zmiany przepisów – ustaw i rozporządzeń, przepisy w różnych ustawach, brak konsultacji z przedstawicielami środowiska JST i nauczycielskiego
- brak realnej możliwości kształtowania sieci szkół na terenie danej JST
- brak możliwości elastycznego kształtowania struktury szkół powodujący m.in. konieczność organizacji pracy przez nauczycieli w kilku placówkach
- JST mają znikomy wpływ na zatrudnianie dyrektorów placówek
- dyrektorzy poza nadzorem pedagogicznym muszą zajmować się sprawami do których nie są przygotowani, coraz trudniej znaleźć kandydatów na stanowiska kierownicze
- niewystarczające wsparcie ze strony kuratoriów w zakresie praktycznego stosowania i interpretacji przepisów prawa oświatowego
- uciążliwość obsługi Systemu Informacji Oświatowej
- brak młodych nauczycieli, którzy chcieliby podjąć pracę w zawodzie
- wypłacanie wynagrodzeń z góry komplikuje system
- niewystarczający stopień wyposażenia uczniów w laptopy do nauki zdalnej, dostępu uczniów i szkół do szybkiego internetu oraz brak standardów realizacji zdalnego nauczania
- brak wsparcia i współpracy instytucji, które zajmują się rodziną i dziećmi a z zasady powinny współpracować ze szkołą – np. PCPR, sąd rodzinny
- brak ogólnopolskich uregulowań dotyczących liczby godzin pedagoga, psychologa szkolnego w stosunku do liczby uczniów
- brak uwzględniania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne po 30 września danego roku w SIO oraz w wysokości naliczanej subwencji
- środowisko nauczycielskie i samorządowe nie odczuwa realnego wpływu na zmiany w systemie oświaty.
W związku z powyższym zgłoszono następujące postulaty organizacyjne:
- Przywrócenie przepisów w myśl których w przypadku konieczności likwidacji szkoły z powodu zbyt małej liczby uczniów zgoda Kuratora Oświaty nie byłaby wiążąca
- Konieczność określenia standardów dotyczących liczby uczniów w oddziale i szkol (skoro jest maksymalna to powinna być także minimalna)
- Umożliwienie elastycznego obniżania stopnia organizacyjnego placówek z małą ilością uczniów np. do poziomu klas I-IV lub I-VI
- Możliwość płynnego uzupełniania etatów nauczycielskich w ramach różnych placówek oświatowych na terenie danej gminy
- Większy wpływ samorządów na wybór dyrektorów
- Uproszczenie systemu wypłat wynagrodzeń nauczycielskich i wypłacanie ich po okresie przepracowania
- Zapewnienie środków finansowych na zatrudnienie szkolnych pedagogów i dookreślenie liczby dzieci, które mogą być pod opieką 1 specjalisty
- Opracowanie standardów prowadzenia edukacji zdalnej, zapewnienie środków na pełne wyposażenie uczniów w laptopy oraz dostęp do szybkiego internetu
- Ustawowe powiązanie orzecznictwa psychologiczno-pedagogicznego z organizacją nauczania i finansowanie wydatków na edukację
- Decyzja o skierowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (w przypadku niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim) do placówki ogólnodostępnej powinna należeć do fachowców a nie ja obecnie do opiekunów prawnych
- Konieczność ujednolicenia programów nauczania
- Nauczycieli podczas rekrutacji powinni być poddani testom na predyspozycję do zawodu
- W przypadku projektowania radykalnych zmian, konieczność wprowadzania pilotaży, ponieważ rozwiązania uniwersalne nie są dobrą praktyką
- W proces projektowania i wdrażania kolejnych zmian w systemie oświaty powinni być zaangażowani praktycy reprezentujący organy prowadzące oraz pedagodzy
W podsumowaniu stanowiska wskazano, że głównym oczekiwaniem w stosunku do Rządu i Parlamentu jest zagwarantowanie środków finansowych adekwatnych do realizowanych zadań oraz każdorazowe uzupełnianie ubytków w dochodach władnych spowodowanych zmianami ustawowymi w dochodach własnych. Zgłoszono także postulat o przygotowanie i przeprowadzenie reformy dochodów własnych JST zwiększających pulę środków na zadania własne (poprzez zwiększenie udziału JST w podatku dochodowym od osób fizycznych lub wprowadzeniem udziału JST w podatku VAT).