Jak zwiększyć skuteczność profilaktyki uzależnień i zaburzeń zachowania w Polsce? Zdaniem autorów projektu konieczne jest przeprowadzenie wielowymiarowej diagnozy sytuacji profilaktyki szkół a także ocenia polityki społecznej skuteczności prowadzonych działań profilaktycznych. Właśnie taki cel przyświeca Platformie profilaktycznej dla szkół, która powstała w Sopocie z inicjatywy Gminy Miasta Sopotu, Uniwersytetu SWPS Sopot oraz Pracowni Badań Społecznych Sopot.
Chodzi o wypracowanie planu zmian profilaktyki w zakresie trzech elementów:
- Ekonomiczno-organizacyjnym i prawno-administracyjnym
- Narzędzi diagnozy potrzeb profilaktycznych modelu oceny skuteczności osiągania celów profilaktycznych i jakości procesu realizacji profilaktyki ukierunkowanej
na dzieci i młodzież w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych - Społeczno-kulturowych uwarunkowań działalności profilaktycznej, w tym zwłaszcza zaangażowania w profilaktykę społeczności szkolnej i jej otoczenia: nauczycieli, rodziców, personelu szkoły, reprezentantów społeczności lokalnych.
Badania będą przeprowadzane w placówkach publicznych, a ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców będą dotyczyły czynników ryzyka i czynników chroniących w środowisku szkolnym. Wyniki ankiet pozwolą na opracowanie kompleksowego programu wychowawczo-profilaktycznego w każdej z 10 szkół. Na podstawie zgromadzonego materiału opracowany zostanie też Gminny program przeciwdziałania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych.
Jedna z zakładek dostępnych na platformie dotyczy wsparcia w czasie epidemii koronawirusa. Uczniowie sopockich szkół a także ich rodzice znajdą tam informacje na temat wsparcia psychologicznego.
Źródło: Miasto Sopot