28 lutego odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Statusu zawodowego pracowników oświaty, na którym omówiono kwestię oceny pracy nauczyciela i dyrektora szkoły.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało propozycje rozwiązań w tym zakresie.
Przypomniano, że na poziomie ustawowym uregulowane są ogólne kryteria odnoszące się do obowiązków nauczycieli i dyrektorów. Kolejno w rozporządzeniu znajdą się szczegółowe kryteria oceny odrębne dla każdego stopnia awansu zawodowego oraz tryb ustalania oceny poziomu spełnienia kryterium ostatecznej oceny. Natomiast w regulaminach określających wskaźniki oceny pracy nauczyciela czy tez dyrektora należy wyszczególnić wskaźniki czyli katalog zachowań i czynności odnoszących się do konkretnego kryterium z rozporządzenia.
MEN przedstawiło szczegółową propozycję kryteriów oceny.
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Art. 6 pkt 1 KN
- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych:
- zna i realizuje podstawę programową - zadania szkoły oraz cele, treści i warunki realizacji
- dokonuje wyboru metod form i środków adekwatnych do zaplanowanych celów i treści
- poprawnie organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy (czas, elementy zajęć)
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów
- stosuje obowiązujące w szkole procedury dotyczące bezpieczeństwa
- respektuje prawa dziecka i prawa ucznia
- realizuje zapisy programu wychowawczo– profilaktycznego w zakresie bezpieczeństwa
Art. 6 pkt 2 KN i Art. 5 PO
wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju, kierując się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie i z poszanowaniem ich godności osobistej:
- diagnozuje potrzeby i możliwości psychofizyczne ucznia i grupy
- podejmuje działania adekwatne do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości (indywidualizacja, zajęcia pozalekcyjne, pomoc socjalna)
- stosuje motywujący sposób oceniania – udziela informacji zwrotnych
Art. 6 pkt 3 KN
współpraca z innymi nauczycielami:
- uczestniczy w pracach zespołów wewnątrzszkolnych
- uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli
- bierze udział w pracach rady pedagogicznej
Art. 6 pkt 3a KN
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą:
- określa swoje mocne i słabe strony
- podejmuje działania związane z doskonaleniem warsztatu pracy
- uczestniczy w WDN
Art. 6 pkt 4 KN
współpraca z rodzicami
- utrzymuje kontakt z rodzicami
- podejmuje działania celem wsparcia rodzica
- pozyskuje rodziców do współpracy
Art. 6 pkt 5 KN
kształtowanie u uczniów postaw obywatelskich i prospołecznych oraz szacunku do drugiego człowieka, w tym przez własny przykład nauczyciela
- podczas prowadzonych zajęć promuje wartości społeczno-obywatelskie
- włącza się w prace koła wolontariatu/ działania wolontariackie
- uzyskuje pozytywne efekty w pracy wychowawczej
- powadzi zajęcia w atmosferze szacunku do każdego ucznia
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Art. 6 pkt 1 KN
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych:
- smodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny
- dostosowuje metody aktywizujące do potrzeb i możliwości uczniów
- wykorzystuje narzędzia multimedialne
Art. 6 pkt 2 KN
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem
- dobiera adekwatne narzędzia diagnostyczne
- diagnozuje na podstawie różnych źródeł informacji
- wykorzystuje wyniki diagnozowania w planowaniu pracy z uczniem
Art. 6 pkt 3 KN
analizowanie efektów swojej pracy i wykorzystywanie wniosków do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów swojej pracy
- dokonuje ewaluacji własnej pracy
- uwzględnia wnioski z ewaluacji w pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej
- wdrażane wnioski przyczyniają się do uzyskiwania pozytywnych efektów pracy
Art. 6 pkt 3a KN
wykorzystywanie w codziennej pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach doskonalenia zawodowego, zgodnie z potrzebami szkoły
- modyfikuje dotychczasowe działania w oparciu o wiedzę zdobytą w ramach doskonalenia zawodowego
- dzieli się zdobytą wiedzą (w ramach WDN, zespołów)
- upowszechnia efekty pracy wynikające z zastosowania w praktyce wiedzy zdobytej w ramach doskonalenia
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Art. 6 pkt 1 KN
podejmowanie działań innowacyjnych w planowaniu i prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
- podejmuje innowacyjne rozwiązania w zakresie dydaktyki
- wprowadza nowe metody, formy, środki dydaktyczne wspierające rozwój ucznia
- realizuje nowatorskie, efektywne działania wychowawcze
Art. 6 pkt 2 KN
pobudzanie inicjatyw uczniów poprzez inspirowanie ich do działań widocznych na forum szkoły i pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad tymi inicjatywami
- zachęca uczniów do udziału w konkursach turniejach, olimpiadach, zawodach, uroczystościach, akcjach i innych przedsięwzięciach
- wspiera uczniów w realizacji działań na forum szkoły i pozaszkolnym
- monitoruje przebieg i efekty działań uczniów
Art. 6 pkt 3 KN
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych
- planuje, prowadzi i omawia zajęcia otwarte dla innych nauczycieli
- planuje, prowadzi i omawia zajęcia otwarte dla rodziców
- upowszechnia wnioski z zajęć otwartych
Art. 6 pkt 3a KN
wykorzystywanie wiedzy i umiejętności zdobytych w toku doskonalenia zawodowego do podnoszenia jakości własnej pracy i pracy szkoły
- praktycznie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności we własnej pracy
- dzieli się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas doskonalenia zawodowego
- uzyskuje pozytywne efekty w pracy własnej i szkoły w wyniku wdrożenia zdobytej wiedzy i umiejętności
Art. 6 pkt 1 KN
realizowanie powierzonych funkcji lub dodatkowych zadań wynikających z potrzeb szkoły
- planuje pracę w ramach powierzonej funkcji lub zadania
- organizuje własną pracę lub pracę zespołu
- dokonuje ewaluacji pracy i upowszechnia jej wyniki
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Art. 6 pkt 3 KN
- ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także utrzymywanie efektów tej pracy na wysokim poziomie
- analizuje własne działania i wyciąga wnioski doskonalące
- modyfikuje działania w sposób adekwatny do ustalonych wniosków
- uzyskuje wysokie wyniki w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
- upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych
- upowszechnia dobre praktyki w różnorodny sposób
- upowszechnia własne dobre praktyki
- wspiera innych nauczycieli w ich pracy zawodowej (służenie radą i pomocą)
Art. 6 pkt 1 KN
- inicjowanie i realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszerzających zakres działań szkoły wynikających z jej potrzeb
- podejmuje działania charakteryzujące się różnorodnością form
- podejmuje działania adekwatne do potrzeb szkoły
- wdrożenie działań podejmowanych przez nauczyciela skutkuje podniesieniem jakości pracy szkoły
Spełnianie co najmniej dwóch z poniższych czterech kryteriów, obejmujących:
Art. 6 pkt 1 KN
- 1) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, profilaktycznych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, z uwzględnieniem potrzeb uczniów:
- przeprowadza diagnozę potrzeb uczniów, której wyniki stanowią podstawę do opracowania programu
- wykazuje się umiejętnością opracowywania i wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań programowych dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz profilaktycznych
Art. 6 pkt 2 KN
- współpracę z podmiotami pozaszkolnymi działającymi na rzecz ucznia
- wdraża rozwiązania programowe skutkujące pozytywnymi efektami dla uczniów i przyczyniające się do podniesienia jakości pracy szkoły
- wykorzystuje w pracy z uczniem zasoby instytucji wspierających rozwój dziecka
Art. 6 pkt 3 KN
- dążenie do pełni własnego rozwoju osobistego poprzez opracowanie autorskiej publikacji naukowej, przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły
- opracował podręcznik, artykuł, materiał metodyczny we współpracy z instytucją naukową lub pod jej patronatem
- współpracuje z instytucją naukową w zakresie prowadzenia badań z zakresu oświaty i wykorzystuje tę współpracę we własnej pracy/pracy szkoły
Art. 6 pkt 3
- przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub realizowanych zadań związanych z oświatą poza szkołą oraz wykorzystywanie wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły:
- sporządza arkusz autoewaluacji pracy i opracowuje wnioski i rekomendacje
- wdraża rekomendacje skutkujące podniesieniem jakości pracy szkoły w zakresie dydaktyki, wychowania lub opieki
KRYTERIA OCENY PRACY DYREKTORA SZKOŁY
art. 68 ust. 1 pkt 1 i ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe
organizowanie pracy szkoły zgodnie ze statutem, arkuszem organizacji i wewnętrznymi uregulowaniami
- opracowuje arkusz organizacji szkoły zgodnie z przepisami prawa
- na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przygotowuje tygodniowy rozkład zajęć (organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych) zgodnie z przepisami prawa
- zasięga opinii nauczycieli, uczniów i rodziców na temat pracy szkoły
art. 68 ust. 1 pkt 1 i ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe
prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania oraz dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej
- prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
- prowadzi szkolenia rady pedagogicznej, dotyczące zmian w przepisach prawa oświatowego w zakresie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania
art. 68 ust. 1 pkt 1 i ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe
współdziałanie z organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami
- współdziała z wszystkimi organami szkoły zgodnie z przepisami prawa z poszanowaniem kompetencji tych organów
- zasięga opinii organów szkoły zgodnie z kompetencjami w sprawach określonych przepisami prawa
- dba o właściwy przepływ informacji pomiędzy dyrektorem, nauczycielami, uczniami oraz rodzicami
art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe
dbanie o rozwój własnych kompetencji przywódczych
- bierze udział w doskonaleniu z zakresu zarządzania
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w zarządzaniu szkołą
- dzieli się dobrymi praktykami w zakresie zarządzania
art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe
współpraca ze środowiskiem lokalnym i innymi szkołami oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły
- upowszechnia osiągnięcia szkoły w środowisku lokalnym
- tworzy ofertę edukacyjną zgodną z potrzebami edukacyjnymi środowiska lokalnego
- podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska lokalnego
art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe
realizacja nadzoru pedagogicznego
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego zgodnie z przepisami prawa
- przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
- wykorzystuje wyniki nadzoru pedagogicznego do doskonalenia jakości pracy szkoły
art. 7 ust. 2 pkt 5 i 6 KN i art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo oświatowe
tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz bezpiecznych warunków pobytu uczniów oraz nauczycieli w szkole i poza nią
- dba o bazę szkoły i jej wyposażenie
- zabezpiecza środki dydaktyczne umożliwiające realizację przyjętych programów nauczania i wychowania, w szczególności dostęp do komputerów, Internetu i programów multimedialnych
- organizuje pracę szkoły zgodnie z przepisami bhp
art. 68 ust. 1 pkt 3 i 11 ustawy - Prawo oświatowe i art. 7 ust. 2 pkt 1 KN
podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych
- rozpoznaje problemy i potrzeby wychowawcze oraz opiekuńcze uczniów
- wdraża i realizuje program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
- wykorzystuje wnioski z analizy realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego w celu modyfikowania organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego
art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy - Prawo oświatowe
zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz udzielanie pomocy socjalnej uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej
- zapewnia i kontroluje realizację przez nauczycieli zaleceń zawartych w opiniach/orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych
- organizuje w szkole zajęcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- zapewnia realizację nauczania indywidualnego uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych
art. 68 ust. 1 pkt 8 ustawy - Prawo oświatowe
podejmowanie współpracy ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych na terenie szkoły
- organizuje na terenie szkoły odbywanie praktyk pedagogicznych
- nadzoruje realizację praktyk pedagogicznych
art. 7 ust. 2 pkt 1 KN i art. 68 ust . 1 pkt 9 ustawy - Prawo oświatowe
opracowywanie i wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły
- przydziela nauczycielom zajęcia zgodnie z ich kwalifikacjami oraz organizuje doraźne zastępstwa w sposób zapewniający realizację podstawy programowej
- diagnozuje osiągnięcia edukacyjne uczniów z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych, wymagań edukacyjnych wynikających z podstaw programowych oraz wyników sprawdzianów i egzaminów
- na podstawie diagnozy osiągnięć edukacyjnych uczniów analizuje uzyskane wyniki, formułuje wnioski i wdraża je do dalszej pracy
- tworzy warunki do podejmowania działań innowacyjnych o charakterze organizacyjnym, metodycznym lub programowym na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły
art. 68 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo oświatowe i art. 7 ust. 2 pkt 2 KN
planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej oraz realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły
- planuje i organizuje zebrania rady pedagogicznej zgodnie z przepisami prawa
- przestrzega kompetencji rady pedagogicznej
- realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady szkoły podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
art. 7 ust. 2 pkt 3 KN
czuwanie nad respektowaniem praw ucznia i upowszechnianie wiedzy o tych prawach oraz respektowanie w szkole uprawnień samorządu uczniowskiego
- umożliwia działanie organów samorządu szkoły zgodnie z przepisami prawa oraz uchwalonym regulaminem
- zasięga opinii samorządu uczniowskiego i uwzględnia je w sprawach dotyczących życia szkoły
- dba, aby stosunki interpersonalne w szkole były budowane na zasadzie poszanowania godności, praw i obowiązków wszystkich członków społeczności szkolnej
art. 7 ust. 2 pkt 4 KN
wspomaganie nauczycieli w realizacji zadań oraz zapewnienie pomocy w ich doskonaleniu zawodowym
- rozpoznaje potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego
- planuje i organizuje doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami szkoły i nauczycieli, uwzględniając kompetencje rady pedagogicznej w tym zakresie
- motywuje i wspiera nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu zawodowego
art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe
prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł
- terminowo sporządza projekt planu finansowego szkoły i przedstawia organowi prowadzącemu
- przestrzega zasady opiniowania planu finansowego przez radę szkoły/radę pedagogiczną
- dokonuje wydatków zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym, zgodnie z potrzebami szkoły
art. 68 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe
prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami, w tym dokonywania oceny ich pracy
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły zgodnie z przepisami prawa
- zapoznaje pracowników z zakresem obowiązków/czynności
- przestrzega czasu pracy nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
- opracowuje regulaminy (m.in. pracy, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wynagradzania) zgodnie z przepisami prawa