1 stycznia Instytut Badań Edukacyjnych uzyskał status państwowego instytutu badawczego. Podpisanie rozporządzenia w tej sprawie otwiera przed Instytutem nowe perspektywy.
27 grudnia 2024 r. premier Donald Tusk podpisał rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie nadania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu Państwowego Instytutu Badawczego, co nastąpiło po wcześniejszym zaopiniowaniu projektu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Od chwili rozpoczęcia bieżącego roku, Instytut działa już na nowych zasadach, dzięki czemu stoi przed nowymi szansami i możliwościami.
Od 2025 r. zwiększą się możliwości wspierania innowacyjnych projektów badawczych. Instytut będzie mógł pozyskiwać pieniądze ze źródeł wymienionych w ustawie o instytutach badawczych (jak np. ze sprzedaży wyników badań, prac rozwojowych czy know-how), subwencji uzyskiwanych na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, jak i środków na realizację projektów, udzielanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju czy Narodowe Centrum Nauki. Potencjał badawczy i rozwojowy Instytutu będzie mógł zostać wykorzystany w wyższym stopniu.
Zmiana statusu pociąga za sobą także zacieśnienie współpracy z rządem i innymi instytucjami publicznymi korzystającymi m.in. z wyników przeprowadzanych przez IBE badań, wskazujących właściwy kierunek działań na rzecz wspierania edukacji w Polsce. Ułatwi to wymianę doświadczeń, nawiązywanie nowych kontaktów oraz rozwijanie metod wspierających różne podmioty związane z systemem edukacji. W konsekwencji, teoretycznie łatwiejsze ma stać się szybsze przeobrażanie wypracowanej w wyniku badań teorii, w niosącą wymierne korzyści praktykę.
Źródło: IBE