Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy aby na pewno w trosce o dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi?

Czy aby na pewno w trosce o dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi? fotolia.pl

Resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.

Potrzeba wydania nowego rozporządzenia jest związana z reformą zmieniającą ustrój szkolny, w wyniku czego należy przewidzieć możliwość organizowania indywidualnego nauczania w przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych.

W projektowanych regulacjach zaproponowano rezygnację z możliwości organizowania odpowiednio indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie przedszkola lub szkoły. Jak wskazują projektodawcy indywidualna forma kształcenia przeznaczona jest bowiem dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Przewidziano przepisy przejściowe utrzymujące prawo do organizowania zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć indywidualnego nauczania w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, jeżeli w orzeczeniu wskazano możliwość realizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania w pomieszczeniu odpowiednio w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole oraz gdy odpowiednio przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, inna forma wychowania przedszkolnego lub szkoła dysponuje pomieszczeniem – w przypadku dzieci lub uczniów (objętych odpowiednio indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym oraz indywidualnym nauczaniem przed dniem 1 września 2017 r. na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania).

W projektowanym rozporządzeniu określono także tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w klasie VII i VIII szkoły podstawowej – od 10 do 12 godzin, natomiast w szkołach ponadpodstawowych – od 12 do 16 godzin.

Projektowane rozporządzenie będzie stosowane w przypadku przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych oraz nowych szkół ponadpodstawowych.

Natomiast zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży będzie stosowane w stosunku do:

1) dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu,

2) trzyletnich liceów ogólnokształcących, czteroletnich technikach oraz w klasach tych szkół prowadzonych odpowiednio w czteroletnich liceach ogólnokształcących lub pięcioletnich technikach,

3) klasach dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia oraz w dotychczasowych szkołach policealnych

– aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.

Obecnie obowiązujące rozporządzenie będzie miało nadal zastosowanie się w przypadku ww. uczniów klas i szkół, z wyjątkiem przypadków określonych w § 12 ust. 2 i 3 projektu rozporządzenia, które stanowią uregulowanie kwestii organizowania zajęć indywidulanego nauczania w przypadku uczniów dotychczasowego gimnazjum, klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia, trzyletniego liceum ogólnokształcącego oraz czteroletniego technikum, którzy w odpowiednich latach nie uzyskania promocji do następnej klasy w wyniku czego stają się uczniami odpowiednich klas w szkołach według nowego ustroju. Zgodnie z przejściową regulacją uczniom tym utrzymuje się możliwość organizowania zajęć indywidualnego nauczania na dotychczasowych zasadach pomimo przejścia do nowej szkoły.

Sob., 29 Kw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka