Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Problemy z czytaniem – europejska bolączka

Problemy z czytaniem – europejska bolączka fotolia.pl

Komisja Europejska opublikowała opracowanie dotyczące umiejętności czytania w Europie. Badanie zostało przygotowanie na zlecenie Komisji przez sieć Eurydice i obejmuje 31 krajów - państwa członkowskie UE, Islandię, Lichtenstein, Norwegię i Turcję. Raport przedstawia działania państw w zakresie poprawy sprawności czytania oraz wykazuje obszary problemowe. Jak wynika z dokumentu co piąty piętnastolatek i wielu dorosłych w Europie ma trudności w czytaniu.

Do 2020 roku kraje unijne chcą, aby odsetek osób, które nie radzą sobie z czytaniem, zmniejszył się do 15% (w 2009 roku średnio było to 20%). Założony cel udało się osiągnąć jedynie Polsce, Belgii, Dani, Estonii i Finlandii. Większość krajów osiągnęła pewne postępy w wypracowywaniu strategii na rzecz poprawy umiejętności czytania i pisania, jednak nadal brakuje rozwiązań skoncentrowanych na grupach, które problem dotyczy najbardziej – chłopcy, dzieci z rodzin w niekorzystnej sytuacji oraz dzieci migrantów.

W opracowaniu uwzględniono cztery najważniejsze zagadnienia: metody nauczania, sposoby rozwiązywania problemów z czytaniem, kształcenie nauczycieli i upowszechnianie czytania poza szkołą. Każde z nich przeanalizowano na podstawie badań naukowych, wyników najnowszych międzynarodowych sondaży oraz szczegółowego przeglądu krajowych polityk, programów i najlepszych praktyk. W ostatnich latach osiągnięto znaczące sukcesy w poprawie stanu czytelnictwa w Europie. Powszechną praktyką jest już wprowadzanie podstaw nauki czytania na poziomie przedszkolnym. Szkoły coraz częściej wykorzystują w tym celu różnorodny materiał: bajki i opowiadania, czasopisma, komiksy i strony internetowe. Na sprawność czytania zwraca się też uwagę podczas nauczania innych przedmiotów w programie szkolnym, tak aby upowszechniać czytanie ze zrozumieniem w różnych kontekstach. Większość krajów ma opracowane strategie obejmujące poprawę sprawności czytania i pisania. Programy nauczania również biorą pod uwagę te zagadnienia, jednak problemem jest wsparcie dla uczących.

Niewielu nauczycieli ma możliwość specjalizacji w tej dziedzinie, a zaledwie osiem państw (Dania, Finlandia, Islandia, Irlandia, Malta, Norwegia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) zapewnia szkołom specjalistów zajmujących się problematyką czytania, którzy wspierają nauczycieli i uczniów. Problemy z czytaniem da się skutecznie rozwiązywać, jeśli są one rozpoznawane i pokonywane na wczesnym etapie. Ważne jest też, aby materiały dydaktyczne były dostosowane do konkretnych potrzeb, a nauczyciele mieli zapewniony stały rozwój zawodowy. W wielu krajach europejskich podejmuje się inicjatywy, których celem jest upowszechnianie czytania. Zazwyczaj jednak skierowane są do ogółu społeczeństwa, a nie do osób mających z tym największe trudności.

Całe opracowanie dostępne jest w języku angielskim tutaj

Sob., 16 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna