Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Coraz bliższy koniec dodatku uzupełniajacego

Coraz bliższy koniec dodatku uzupełniajacego fotolia.pl

W skierowanym do Sejmu projekcie przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe poruszono problematykę art. 30a Karty Nauczyciela dotyczącego obowiązku wypłacania nauczycielom dodatku uzupełniającego.

Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 8 Przepisów wprowadzających projekt ustawy Prawo oświatowe uchyla się art. 30a oraz 30b Karty Nauczyciela.

Przepis art. 30a KN dotyczy obowiązku przeprowadzania przez organy prowadzące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli oraz wypłacania dodatku uzupełniającego. Natomiast art. 30b stanowi o kontroli regionalnej izby obrachunkowej nad osiągnięciem w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.

Jednocześnie art. 236 Przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe zastrzega obowiązek wypłacenia dodatku uzupełniającego jeszcze za rok 2016.

Oznacza to, że organ prowadzący do dnia 20 stycznia 2017 r. będzie jeszcze musiał przeprowadzić analizę poniesionych w 2016 r. wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. W przypadku nieosiągnięcia w 2016 r. wysokości średnich wynagrodzeń organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego ustali kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli w 2016 r. w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, a iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, ustalonych w 2016 r. Kwota różnicy będzie dzielona między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie w 2016 r. w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego i wypłacana w terminie do dnia 31 stycznia 2017 r., w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego ustalanego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, zapewniając osiągnięcie średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, w danej jednostce samorządu terytorialnego w 2016 r. W terminie do dnia 10 lutego 2017 r. organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego sporządzi sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego w 2016 r., z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy o ile wystąpiła. Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przedłoży sprawozdanie, w terminie 7 dni od jego sporządzenia, regionalnej izbie obrachunkowej, organowi stanowiącemu tej jednostki samorządu terytorialnego, dyrektorom szkół prowadzonych przez tę jednostkę oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli.

Powołany przepis ma charakter przejściowy, co oznacza, że organ prowadzący będący jednostką samorządu terytorialnego, począwszy od roku 2018 (za rok 2017) nie będzie już musiał wypłacać dodatku uzupełniającego.

Jest to spełnienie postulatów Związku Powiatów Polskich zgłaszanych wielokrotnie Ministerstwu Edukacji Narodowej.

W momencie, gdy przepis ten omawiany był podczas podkomisji nadzwyczajnej ds. reformy oświatowej, Związek Nauczycielstwa Polskiego zgłosił poprawkę (która ostatecznie została odrzucona) o wykreślenie zapisu uchylającego przepisy art. 30a i 30b KN. Natomiast obecna na posiedzeniu przedstawicielka Związku Powiatów Polskich opowiedziała się za tym rozwiązaniem (uchyleniem dodatku uzupełniającego), ponieważ jak już wielokrotnie podkreślał Związek Powiatów Polskich dodatek uzupełniający powinien zostać zniesiony, gdyż jest mechanizmem, który utrudnia stosowanie systemu motywacji oraz uderza w samodzielność jednostek samorządu terytorialnego, powodując także, że wypłata dodatków według harmonogramu przewidzianego w ustawie jest niezwykle trudna i wiąże się z ryzykiem wielu pomyłek.

Śr., 7 Gr. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka