Szkoły branżowe i techniczne odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłych pokoleń pracowników, ale coraz częściej stają przed wyzwaniami współczesnego świata. W odpowiedzi na te potrzeby Fundacja Szkoła z Klasą, we współpracy z Ambasadą USA, uruchomiła program „Impuls. Szkolny Warsztat Zmian”, mający na celu wsparcie nauczycieli i uczniów w polsko-ukraińskich klasach. Program ten, rozpoczęty w grudniu 2024 roku, koncentruje się na rozwijaniu innowacyjnych projektów społecznych oraz wzmacnianiu integracji wielokulturowej.
Odpowiedź na wyzwania edukacyjne
Program „Impuls” został stworzony z myślą o nauczycielach pracujących w środowisku wielokulturowym oraz o młodzieży, która dzięki udziałowi w projektach społecznych zdobywa praktyczne umiejętności zawodowe i społeczne. W inicjatywie bierze udział 21 szkół branżowych i technicznych z całej Polski, zarówno z dużych miast, takich jak Warszawa, Gdańsk czy Bydgoszcz, jak i z mniejszych miejscowości, m.in. Brodnicy, Polic i Kościana.
Uczestnicy programu nie tylko rozwijają swoje kompetencje zawodowe, ale także uczą się planowania i realizacji projektów odpowiadających na lokalne potrzeby. Działania te mają wspierać integrację uczniów z doświadczeniem uchodźczym oraz rozwijać ich zdolności do współpracy w grupach wielokulturowych.
Społeczność nauczycieli jako fundament programu
Jednym z kluczowych założeń „Impulsu” jest budowanie aktywnej społeczności nauczycieli, którzy wymieniają się doświadczeniami i wprowadzają innowacyjne praktyki do swoich szkół. Program oferuje uczestnikom bogate zaplecze merytoryczne, w tym szkolenia z zakresu design thinking, przywództwa adaptacyjnego, edukacji międzykulturowej oraz wzmacniania uczniowskiej sprawczości.
Wspierani przez ekspertów nauczyciele i nauczycielki przygotowują projekty społeczne z młodzieżą, które będą realizowane w ich lokalnych społecznościach. Inicjatywy te mają odpowiadać na rzeczywiste potrzeby szkół i otoczenia, jednocześnie rozwijając kompetencje uczniów w obszarze przedsiębiorczości, komunikacji i współpracy zespołowej.
Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli i uczniów
Program przewiduje szereg działań wspierających. Oprócz szkoleń i warsztatów, uczestnicy biorą udział w spotkaniach sieciujących oraz wizytach studyjnych, które umożliwiają wymianę doświadczeń między szkołami. Dodatkowo młodzież uczestniczy w zajęciach z zakresu fundraisingu, współpracy z mediami i wystąpień publicznych, co pozwala im zdobywać umiejętności przydatne zarówno w życiu zawodowym, jak i społecznym.
Do czerwca 2025 roku szkolne zespoły mają zrealizować pierwsze projekty, a ich efekty zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Projektów w Warszawie. Program zakłada również działania długofalowe – uczestnicy będą mieli możliwość dalszego rozwijania swoich kompetencji i nawiązywania kontaktów zawodowych w kolejnych latach.
Rozwój umiejętności i integracja wielokulturowa
Projekty realizowane w ramach „Impulsu” mają na celu nie tylko rozwijanie kompetencji zawodowych uczniów, ale także budowanie ich wrażliwości społecznej i umiejętności pracy w zespołach polsko-ukraińskich. Dzięki programowi młodzież uczy się radzenia sobie z realnymi problemami swoich społeczności, co przekłada się na zwiększenie ich sprawczości i pewności siebie.
Dla nauczycieli udział w programie stanowi okazję do wdrożenia nowoczesnych metod dydaktycznych, które wspierają zaangażowanie uczniów w proces edukacyjny. Długofalowy wpływ programu ma na celu wprowadzenie trwałych zmian w funkcjonowaniu szkół branżowych i technicznych w Polsce.
Wsparcie Ambasady USA
„Impuls. Szkolny Warsztat Zmian” jest finansowany przez Ambasadę USA w Warszawie, która aktywnie promuje innowacyjność i przedsiębiorczość wśród młodego pokolenia. Dzięki wsparciu finansowemu możliwe jest realizowanie szkoleń, warsztatów i projektów społecznych, które odpowiadają na współczesne wyzwania edukacyjne.
Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie internetowej Fundacji Szkoła z Klasą: www.szkolazklasa.org.pl
Źródło: IP