Nie przedstawiono dotychczas żadnych projektów aktów wykonawczych, a harmonogram działań jest dla praktyków oświatowych i samorządowych nierealny - Związek Gmin Wiejskich RP negatywnie zaopiniował projekty ustaw „Prawo oświatowe” i „Przepisy wprowadzające - Prawo oświatowe”.
Jak podkreślają samorządy skupione w ZGW RP, wdrażany od 1999 roku system oświaty w Polsce zaczął stosunkowo niedawno przynosić zamierzone efekty.
„Opieka przedszkolna, szkoły podstawowe, gimnazja, bo za te poziomy wychowania i kształcenia odpowiedzialne są samorządy wiejskie, okrzepły i osiągnęły satysfakcjonujący poziom organizacyjny, wyniki nauczania i wychowania” – czytamy w stanowisku ZGW.
Z przeprowadzonej przez Związek ankiety, wynika, że ponad 75 proc. gmin wiejskich przeciwna jest likwidacji gimnazjów. Prawie 9 proc. spłaca jeszcze kredyty zaciągnięte na budowę gimnazjalnych gmachów.
Niespełna wszystkie zapytane samorządy przewidują konieczność zwolnienia znacznej liczby nauczycieli, a 25 proc. wskazuje na potrzebę przebudowy budynków szkolnych.
Jak zaznacza Marek Olszewski, przewodniczący ZGW RP, samorządy wydały 8 miliardów złotych na inwestycje, dostosowujące bazę oświatową do obecnego systemu.
„Wygaszanie gimnazjów spowoduje, tylko w pierwszych dwóch latach, dodatkowe koszty, szacowane w samorządach na kwotę ponad 1 miliarda złotych. Do tego należy doliczyć trudne do oszacowania koszty pośrednie likwidacji gimnazjów, które dotkną nie tylko samorządy” – pisze przewodniczący ZGW RP.
Dodaje, że nieuniknionym skutkiem reformy systemu edukacji będzie również zredukowanie wielu małych szkół 6-klasowych do funkcji 4-klasowych szkół filialnych.
„Pociągnie to za sobą dodatkowe dowożenie dzieci, a w konsekwencji pogorszenie warunków nauczania i niezadowolenie rodziców” – uważa Marek Olszewski.
Związek Gmin Wiejskich RP negatywnie zaopiniował projekty ustaw „Prawo oświatowe” i „Przepisy wprowadzające - Prawo oświatowe” przedstawiając najważniejsze powody:
- nietrafność diagnozy będącej podstawą proponowanych zmian;
- niemożliwe do zachowania terminy wdrożenia nowego ustroju szkolnego;
- brak czasu na przeprowadzenie lokalnych kampanii informacyjnych dla uczniów i ich rodziców, dotyczących projektowanych zmian oraz na konsultowanie projektu nowej sieci szkół;
- brak projektów aktów wykonawczych niezbędnych do przeprowadzenia zmian zaproponowanych w projektach ustaw;
- brak projektu ustawy o finansowaniu oświaty faktycznie uniemożliwiający organom jst odniesienie się do poszczególnych zapisów projektu ustawy „Prawo oświatowe”;
- obniżenie poziomu kształcenia, a w konsekwencji jakości pracy szkoły, będących wynikiem nasilonej migracji nauczycieli gimnazjów oraz realizacji przez nich zajęć edukacyjnych w kilku szkołach w okresie transformacji ustroju szkolnego;
- ograniczenie możliwości zatrudniania młodych nauczycieli;
- niezagwarantowanie w projekcie budżetu państwa środków na pokrycie wydatków koniecznych do wdrożenia nowej struktury, w tym na realizację przez administrację samorządową zadań związanych z wdrożeniem proponowanej reformy.
ZGW RP zaznacza, że zmiany systemu edukacji w tej skali, w jakiej MEN, muszą najpierw uzyskać szeroką społeczną aprobatę i mieć charakter ewolucyjny. Powinny również być „wprowadzane w czasie umożliwiającym bardzo dobre przygotowanie elementów składowych tych zmian. Żaden z tych warunków nie jest obecnie spełniony” - podkreślają gminy wiejskie.
Źródło: ZGW RP