Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Likwidacja oddziału przedszkolnego – czyja to kompetencja?

Likwidacja oddziału przedszkolnego – czyja to kompetencja? fotolia.pl

Zamiar przekształcenia szkoły poprzez likwidację jej oddziału przedszkolnego, w obowiązującym stanie prawnym, może być dokonany wyłącznie w ramach procedury przewidzianej w art. 59 ustawy o systemie oświaty. Wymieniony przepis znajduje zastosowanie nie tylko do likwidacji szkoły, ale odpowiednio do jej przekształcenia (art.59 ust.6). Przekształceniem będą niewątpliwie takie zmiany organizacyjne, które prowadzą do istotnego zmniejszenia rozmiarów lub zmiany przedmiotu dotychczas prowadzonej działalności danej placówki. Tak wynika z wyroku WSA w Gdańsku z 7 lipca 2016 r. sygn. III SA/Gd 432/16. 

Stan faktyczny w sprawie był następujący. Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie zamiaru przekształcenia szkoły podstawowej poprzez likwidację oddziału przedszkolnego. Ponieważ planowane przekształcenie polega na zmniejszeniu liczby oddziałów tej szkoły, w ocenie organu nadzoru kontrolowana uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa. Faktycznym powodem podjęcia uchwały nie był bowiem zamiar przekształcenia szkoły, o którym mowa w art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, ale zmiana jej organizacji. Rada gminy nie posiada natomiast kompetencji do ustalenia nowej organizacji szkoły, gdyż są to kompetencje rady szkoły (bądź rady pedagogicznej, jeżeli rada szkoły nie została utworzona) oraz wójta gminy, który zatwierdza arkusz organizacji szkoły na dany rok szkolny. Rada gminy wniosła skargę do sądu administracyjnego. Sąd uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, wskazując z uzasadnieniu nie sposób podzielić zasadności argumentów wojewody, że zlikwidowanie oddziału przedszkolnego w tym wypadku, jest jedynie zmianą organizacji szkoły (zmniejszenie liczby oddziałów) należącą do kompetencji rady szkoły bądź w sytuacji jej braku do rady pedagogicznej, skoro sytuacja ta powoduje, że w miejscowości nie będzie w ogóle przedszkola dotychczas funkcjonującego w szkole podstawowej (nie jest to likwidacja jednego spośród kilku oddziałów). W ocenie Sądu wstrzymanie w przedszkolu publicznym naboru do (jedynego) oddziału, prowadzi wprost do jego likwidacji, i w konsekwencji stanowi zmianę organizacyjną nakładającą na organ prowadzący wymóg zastosowania procedury właściwej dla przekształcenia, określonej w art. 56 ust.6 ustawy o systemie oświaty.

Źródło: CBOSA

Pt., 29 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel