Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

OPOS o edukacji

OPOS o edukacji fotolia.pl

Ogólnopolskiego Porozumienie Organizacji Samorządowych odniosło się do kwestii: umożliwienia samorządom lokowana środków pochodzących z dotacji budżetu państwa, nowelizacji ustawy o systemie oświaty i ustawy o dochodach jst a także do sytuacji w gminach w związku z powrotem dzieci 6-letnich do wychowania przedszkolnego.

Umożliwienie samorządom lokowania środków pochodzących z dotacji z budżetu państwa

Jak wskazało stowarzyszenie w swoim stanowisku sygnatariusze Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych wnoszą o nowelizacje ustawy o finansach publicznych poprzez wyeliminowanie postanowienia art. 48 tej ustawy, zabraniającego lokowania wolnych środków z dotacji z budżetu państwa na lokatach bankowych. Niezałożenia lokaty w sytuacji posiadania wolnych środków stanowi, zdaniem Stowarzyszenia wymierną stratę dla całego sektora finansów publicznych. W celu wywiązywania się z postanowienia zawartego we wspomnianej ustawie, samorządy lokalne muszą wyodrębniać specjalny rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie dla obsługi dotacji z budżetu, który nie podlega konsolidacji.

Nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela (projekt z 8 stycznia 2016 r.) i projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z lutego 2016 r.

Przedmiotowe projekty wprowadzają uregulowania, które w ocenie sygnatariuszy OPOS powodują co następuje:

Nowelizacja Karty Nauczyciela

  1. Budzi wątpliwości propozycja powoływania komisji dyscyplinarnych, które miałyby być finansowane ze środków publicznych;
  2. Problemem jest niejasna interpretacja przepisu: czy godziny karciane są nieodpłatne (wymaga to jednoznacznej odpowiedzi) w ramach 40-godzinnego czasu pracy.

Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych wskazało, że unormowanie pensji nauczycieli, bez uwzględnienia wszystkich dodatków do płac, nie rozwiązuje całościowego problemu finansowania oświaty, dlatego koniczne jest zweryfikowanie dotychczasowych zapisów ustawy Karta Nauczyciela i przywilejów przysługujących nauczycielom, wprowadzając współczesne standardy systemów motywacyjnych z równoprawnym głosem samorządu jako dysponenta środków. Zdaniem OPOS należy zwrócić uwagę na:

  1. Zbyt szybką drogę awansu zawodowego
  2. Zamianę zatrudnienia na podstawie mianowania na zatrudnienie nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy, ponieważ warunkowanie wysokiej jakości kształcenia przez sposób zatrudnienia nie spełnia swojej funkcji
  3. Jednorazowy dodatek uzupełniający, który wyliczany jest na podstawie kuriozalnych kryteriów i nie jest powiązany z ilością prowadzonych godzin ani efektami nauczania
  4. Konieczność zweryfikowania przywilejów socjalnych i systemu quasi motywacyjnego
  5. Weryfikację i uelastycznienie zapisów mających powiązanie z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych

Sytuacja w gminach w związku z powrotem dzieci 6-letnich do wychowania przedszkolnego

Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych zasygnalizowało problemy związane ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla dzieci 6-letnich:

  1. W związku z terminami dotyczącymi deklaracji składanej przez rodzica o przystąpieniu dziecka do obowiązku szkolnego, zapostulowano o wyznaczenie jednego obowiązującego terminu.
  2. Samorządy winny mieć autentyczny wpływ na organizacje systemu oświaty na swoim terenie z czynnymi narzędziami w postaci właściwie funkcjonującego prawa i środków finansowych, dlatego Porozumienie wniosło o utrzymanie subwencji oświatowej dla dzieci 6-letnich z roczników 2008, 2009 i 2010, które zostaną objęte wychowaniem przedszkolnym.
Czw., 21 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka