Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Prawda o efektach nauczania języka polskiego w liceach

Prawda o efektach nauczania języka polskiego w liceach fotolia.pl

W październiku ubiegłego roku Instytut Badań Edukacyjnych przeanalizował poziom opanowania przez maturzystów umiejętności wymaganych przez podstawę programową do nauczania języka polskiego. Wnioski nie okazały się budujące.

Instytut Badań Edukacyjnych wskazał bowiem m.in. na następujące kwestie:

·        duża część uczniów, którzy w 2015 roku przystąpili do egzaminu maturalnego, tak na etapie nauki w gimnazjum, jak w liceum miała problemy z bardziej skomplikowanymi zadaniami związanymi z lekturą tekstu. O ile dla większości nie było trudne wyszukiwanie wskazanych wprost informacji, wskazywanie odpowiednich akapitów, o tyle wnioskowanie, znajdowanie informacji, których rozpoznanie wymagało wysiłku interpretacyjnego, sprawiało znaczny kłopot.

·        kłopotliwe dla uczniów i maturzystów były teksty lub ich fragmenty zmetaforyzowane, napisane językiem mocno nacechowanym literacko, archaicznym. Wynikało to z faktu, że ich zasób słownictwa był bogaty jedynie w zakresie języka potocznego; słownictwo specjalistyczne, naukowe czy wyraźnie literackie było dla uczniów trudne, a niekiedy obce. Prowadziło to niejednokrotnie do niezrozumienia tekstu na podstawowym poziomie.

·        bardzo niepokoi brak erudycji wśród gimnazjalistów i licealistów. Wielu nie zna podstawowych lektur (opatrzonych w podstawie programowej gwiazdką). Tego braku nie równoważy znajomość innych (pozaszkolnych) lektur.

Raport „Stan opanowania przez uczniów liceów umiejętności wymaganych przez podstawę programową do nauczania języka polskiego” został opracowany w Instytucie Badań Edukacyjnych przez Kingę Białek, Krzysztofa Biedrzyckiego, Piotra Bordzoła oraz Agatę Hącia. Jego podstawą były wyniki egzaminu maturalnego z 2015 roku, badanie „Diagnoza przedmaturalna” z 2014 roku oraz badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” z 2011 roku.

Sob., 2 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski