Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZPP za niezbędnymi zmianami w prawie oświatowym

ZPP za niezbędnymi zmianami w prawie oświatowym fotolia.pl

Samorządy mają często problemy z terminowym wywiązywaniem się z powierzonych im zadań. Wynika to z niedoskonałości obowiązującego prawa, które pilnie trzeba zmienić.

Zauważa to Związek Powiatów Polskich w stanowisku podjętym 14 stycznia br.

MOWy i MOSy

ZPP zwraca uwagę na potrzebę rozważenia zmiany sposobu ustalania kwot subwencji oświatowej dla Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii. Jak przypomina ZPP sposób naliczania wysokości subwencji ogólnej dla konkretnego samorządu oparty jest na danych o liczbie uczniów i nauczycieli w poszczególnych typach i rodzajach szkół według stanu na dzień 30 września roku poprzedniego. - System ten, jak pokazuje praktyka nie sprawdza się w przypadku MOW-ów i MOS-ów. Zwrócono na to uwagę także w Interpelacji poselskiej nr 31899 do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zmian zasad finansowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Liczba wychowanków w tych placówkach na koniec września nie odzwierciedla bowiem faktycznej średniej liczby wychowanków od stycznia do grudnia – czytamy w stanowisku. Dzieje się tak głównie dlatego, że w sierpniu absolwenci ostatnich klas opuszczają MOW-y a koniec wakacji to okres w którym zauważalnie zwiększa się liczba wychowanków którzy nie stawiają się w MOW-ie lub nie wracają do ośrodka. Przez to liczba wychowanków na dzień 30 września w tego typu placówkach zawsze wykazuje znaczne niedoszacowanie w stosunku do faktycznych stanów w kolejnych miesiącach. - Bardziej zobiektywizowaną wartością, odzwierciedlającą faktyczną liczbę wychowanków w trakcie roku szkolnego – jak wskazuje praktyka samorządowa – byłaby średnia liczba wychowanków/uczniów w okresie od stycznia do sierpnia, jako statystyczna liczba  uczniów w tej jednostce dla bazowego roku szkolnego wg stanu na dzień 30 września – proponuje Ludwik Węgrzyn, prezes ZPP, starosta bocheński.

Rezerwa 0,4 %

Konieczne jest też przedłużenie terminu II tury składania wniosków o środki z rezerwy 0,4% dotyczących wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych. W roku 2015 była to data 10 września i jak się okazało był to termin za krótki. Utrudnił bowiem samorządom zbieranie pełnych danych, także w kontekście wzrostu zadań oświatowych w zakresie liczby wychowanków w MOW-ach i MOS-ach. - Z uwagi na powyższe wnioskujemy o wprowadzenie terminu składania wniosków z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych w II turze do dnia 15 października lub przywrócenie terminu do 10 października, który obowiązywał w roku 2014 – wynika ze stanowiska.

Wynagrodzenie dyrektora

Ostatnią zmianą, o którą wnosi ZPP jest ustalenie zasad interpretowania wynagrodzenia osoby będącej jednocześnie dyrektorem i organem prowadzącym szkołę lub placówkę niepubliczną. Przepisy nie precyzują kwestii wysokości wynagrodzenia takich osób oraz należnych składek na ubezpieczenie społeczne i podatków od takiego wynagrodzenia. Liczne indywidualne interpretacje podatkowe wskazują, że dotacje na wynagrodzenia są przychodem z działalności gospodarczej i są zwolnione z opodatkowania. W konsekwencji od wynagrodzeń takich osób nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne ani podatek dochodowy. Takie stanowiska w praktyce licznie stosują organy podatkowe. - Rodzi się więc pytanie czy stanowisko takie jest zgodne z zamysłem ustawodawcy. Wydaje się bowiem, że wynagrodzenie dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym jest jednym z kosztów szkoły pokrywanym ze środków publicznych pochodzących z dotacji i nie powinno być traktowane jak przychód z działalności gospodarczej – zauważa Ludwik Węgrzyn.

Z pełną treścią stanowiska można zapoznać się TUTAJ.

Pon., 18 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska