20 maja 2015 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej o podjęcie działań na rzecz dzieci ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu - Central Auditory Processing Disorders (CAPD), zmierzających do ujednolicenia rozwiązań proceduralnych, umożliwiających specjalną organizację nauki i metod pracy z tymi dziećmi.
W wystąpieniu Rzecznik Praw Dziecka wskazał, że nie wszystkie poradnie psychologiczno- pedagogiczne kwalifikują ośrodkowe zaburzenie słuchu jako niepełnosprawność dającą podstawę do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W konsekwencji nie wszystkie dzieci dotknięte taką dysfunkcją mogą korzystać ze specjalnej organizacji i metod pracy z uczniem.
Jak podkreślił RPD dzieci, u których zdiagnozowano niedosłuch centralny, borykają się ze znacznymi problemami w zakresie komunikacji, funkcjonowania poznawczego, emocjonalno-społecznego, sensorycznego. Trudności te wpływają na jakość ich życia i pełnienie ról społecznych (w tym roli ucznia). Powyższe nie pozostawia wątpliwości co do faktu, iż sposób organizacji nauki i metod pracy z ww. dziećmi ma charakter specjalny, a w związku z tym wymaga potwierdzenia odpowiednim dokumentem.
Rzecznik wniósł do Ministra Edukacji Narodowej o podjęcie w toku prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, działań zmierzających do ujednolicenia rozwiązań proceduralnych, umożliwiających specjalną organizację nauki i metod pracy uczniom ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu.
Źródło: www.brpd.gov.pl
Komentarze